به گزارش نای به نقل از شبستان، مهدی احمدی، عضو هیئت داوران هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره این دوره از جشنواره و کیفیت اجراهای بخش سازهای بادی گفت: من سال گذشته نیز حضور داشتم و به نظرم امسال رشد خوبی داشت و در بخش سازهای کلاسیک، بخصوص در سنین پایین جای امیدواری بالا است.
این نوازنده اظهار کرد: برای بخش همراهی اگر نوازنده ثابتی حضور داشته باشد خیلی بهتر است و حتی میتواند از سوی جشنواره باشد. ما داشتیم نوازندگانی که همراهی نداشتند و کارشان ضعیف بود. از سوی دیگر اگر تنوع قطعاتی که نوازنده میتواند در بخش نهایی داشته باشد بیشتر باشد، بهتر است. مثلا در بخش فلوت رده سنی ج یک قطعه داشتند. گاهی اوقات این دلیل تاریخی و فنی دارد اما میشود حتی صحبت از قطعه آزاد کرد. هرچند این ریسک را برای نوازنده به همراه دارد چرا که ممکن است هیات داوری آن را نپذیرد اما به اجرا یک هیجان ویژه می دهد؛ این اتفاق میتواند یک تحولی در موسیقی کلاسیک ایجاد کند.
احمدی همچنین درباره ارکستر فیلارمونیک کردستان نیز بیان کرد: بخاطر کرونا و بعد از آن مانند خیلی از گروههای دیگر ارکستر تعطیل شد. ما در همان ایام کلیپی ضبط کردیم که منتشر شد و بعد از آن تصمیم گرفتیم تحولاتی داشته باشیم و رو به جلو گام برداریم. قرار است از این ماه تمرینات ما آغاز شود همراه با تغییرات ویژه.
این نوازنده درباره بخش مالی و حمایتی ارکستر فیلارمونیک نیز گفت: صحبتهایی در این زمینه شده است. اما خیلی حامی قابل توجهی پای کار نیامده ولی بدون حامی هم نیست. بینابین است فعلا.
وی تصریح کرد: جشنواره موسیقی جوان اگر بتواند در نقد سیستم بیرونی و درونی خود تعریفی داشته باشد قطعا همراه با تغییراتی خواهد بود. این جشنواره در بخش داوری جوانگرایی داشت و این را ما احساس کردیم که همراه با کسب تجربه برای ما هم بود. بنابراین جشنواره رو به جلوست. ضمن اینکه به نظرم مدیریت جشنواره حداقل باید سه سال پشت هم این مسئولیت را برعهده داشته باشد تا بتواند آنچه برنامهریزی شده است را به سرانجام برساند. اگر این نهادینه شود میتوان انتظار تحول داشت اما تغییرات آنی نتیجه کار را برهم میزند.
source