گزارش آنا از کنسرت «پایکوبی»؛
ارکستر ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان شب گذشته در تالار وحدت تهران به صحنه رفت و جمعیت را با اجرای قطعات خود به وجد آورد.
به گزارش خبرنگار آنا ـ زهره سعیدی: ارکستر ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان شب گذشته، جمعه بیست و هفتم مهر ماه در حالی در تالار وحدت روی صحنه رفت که سالن مملو از جمیعت بود و اجرای منظم و باشکوه این ارکستر جمعیت را به وجد آورد.
تنوع رنگ و صوت در این اجرا به وفور به نمایش در آمد و موسیقی اقوام با رنگ و بوی موسیقی آذری تا کلاسیک و معاصر در کنار هم برای نخستین بار، تکرار خاطرههای گذشته را تداعی کرد. روند سازبندی، نظم در اجرا و هارمونی این ارکستر مخاطبان را در فضایی مملو از احساس فروبرد. یاد و خاطره هنرمند فقید در گذشته امین الله رشیدی نیز در این کنسرت با یک قطعه به خاطرهها سپرده شد، او به تازگی در آستانه صد سالگی دار فانی را وداع گفت.
دیگر ویژگی این ارکستر اجرای قطعات بدون کلام بود. نغمههایی که به قول امیرعباس ستایشگر نیازی به همجواری با شعر و خواننده نداشت و مخاطب را در پیچ و تاب اصالت نتها فرو میبرد. نام این ارکستر «پایکوبی» انتخاب شده بود و به حق به ویژه در پارت اول یک پایکوبی به تمام معنا از سازها تا نغمهها بود. اینجاست که استاد رحیمیان رهبر ارکستر به مخاطبان باید میفرمودند: «بفرمایید یک اجرای سالم و لذت بخش ببینید».
قطعات بی کلام با اجرای آثاری از حشمت سنجر، محمدرضا تفضلی، همایون رحیمیان و فرهاد پوپل به گوش مخاطبان رسید و جابر اطاعتی نیز تک نواز گارمون و آکاردئون برخی قطعات را با رحیمیان و ارکستر همراهی کرد.
گوش موسیقایی مردم باید تقویت شود
همایون رحیمیان رهبر این ارکستر در گفتوگو با آنا گفت: هدف اصلی من این است که با ارکستر ملی یک اجرای بی کلام لذت بخش داشته باشم، البته نه اینکه همه اجراها بیکلام باشد، اما اولویتمان این است که اجرای قطعات بی کلام را مدنظر داشته باشیم. این اجرا نیز رپرتوارش را با نظر خودم و چندنفر از دوستان مثل جابر اطاعتی با انتخاب قطعاتی محلی و بومی انتخاب کردیم.
وی با تأکید بر اینکه تلاش شده یک رپرتوار جامع آماده کنند، افزود: از همه نوع موسیقی در این کار داشتیم، حال پارت دوم قدری موسیقیها ایرانیتر میشود و یکی ازقطعات هم برای زنده یاد امین الله رشیدی است، که ایشان به تازگی فوت شدهاند و البته آن زمان که ما قطعه را انتخاب کردیم، ایشان در قید حیات بودند. حالا به یاد او این اجرا را انجام دادیم. یکی از قطعات هم برای یکی از آهنگسازان جوان ایرانی است که البته اکنون در ایران نیست و آثارش تا به حال در ایران اجرا نشده است.
رحیمیان یادآور شد: در نهایت هدفم این است که آهنگسازان خوب جوان را جذب و قدری خود موسیقی را مردم جدیتر بگیرند و گوششان با موسیقی سالم بیشتر آشنا شود. اکنون گوشها مملو از موسیقی ناصحیح است، معیار شنیداری به هم ریخته و ما هم تلاشمان را میکنیم تا موفق شویم.
این رهبر ارکستر اظهار داشت: همه باید با هم متحد شویم، از رادیو و تلویزیون تا دیگر نهادها و هماهنگ باشیم. نه اینکه صبح که بیدار میشویم رادیو را روشن میکنیم تا شب موسیقی پاپ پخش شود! همه طیف موسیقی را باید در کشور داشته باشیم. البته مخالف موسیقی پاپ نیستم و خیلی هم آن را دوست دارم و پیگیرش هستم، منتها نه هر اجرا و خوانندهای که بهم ریخته و پراکنده است، موسیقی باید شکل درست خود را پیدا کند و مدیران نیز دراین زمینه نظارت داشته باشند تا مردم گوششان با موسیقی صحیح آشنا شود.
قطعات ارکستر ملی
نخستین قطعه «خاطرات کودکی، قمست نخست از سوئیت ایرانی» به آهنگسازی فرهاد پوپل از شاگردان محمدسعید شریفیان، دوم «رقص مضرابها» اثر سوم پروژه سوئیت ایرانی به آهنگسازی مرحوم حشمت سنجری، سوم «رقص کماله»، چهارم «ساری گلین»، «پاربیزگوناخ گله جک» و «رقص قزاقی» با تنظیم جابر اطاعتی نوازنده بود که پس از آنتراکت قطعهای به یاد امینالله رشیدی خواننده پیشگام موسیقی ایرانی با عنوان «چشم به راه» از ساختههای این هنرمند و تنظیم همایون رحیمیان اجرا و مورد تحسین مخاطبان قرار گرفت.
سایر قطعات شامل «رقص پروانهها» به آهنگسازی همایون رحیمیان، «سوئیت دانا، قسمت سوم پایکوبی» به آهنگسازی محمدرضا تفصلی آهنگساز و موزیسین، «طلوع» به آهنگسازی و تنظیم همایون رحیمیان به اجرا در آمد.
یکی از مهمترین ویژگیهای این ارکستر و اجرا هم راستا شدن سازهای جهانی و بومی ایرانی است که با هم توانستند یک رپرتوار عالی در ارکستر موسیقی ملی فراهم کنند تا گوش مخاطب را نوازش کند.
مازیار ظهیرالدینی نوازنده ویولن و کنسرت مایستر، رایین نورانی، علیرضا خلج اسماعیلی، فرمهرحسن بیگلو، آذین نصرتی، رمیصا نفیسی، هلیا محمد ولی، سینا صالحی، فرید ذاکری، امیرمهزیار قاسمی، عرفان جاوید نیا، فرناززندیه، ملیکا زاده محمد نوازندگان ویولن یک، سانوا عندلیبی، آرش جامع، سارانادری، آناهیتا عظیمی، بهنام آقاجانیان، امیرنظری سالاری، نگین سمایی، محمدرضا نامجو، علیرضا گلستانه، سجاد صالح آبادی نوازندگان ویولن دو، هومن اتابکی، همایون هاشم زاده، پیمان ابوالحسنی، امیرحسین طایی، جاوید پناهی، اشکان نظر، آریان زمانی، محمد علی غریبی، روشا کواهی نوازندگان ویولا، مجید اسماعیلی، محمدحسین غریبی، علی آقاجانی، پروشات زندآیین، غزاله شیرازی، سینا آذرآباد، نرگس فلاح پسند، شهرزاد مجد، روژان بردبار، هستی علیزاده نوازندگان ویولنسل، سروش کاکاوند، محمدهادی اسماعیلی، نازنین احمدی، ستاره نامور نوازندگان کنترباس، دیبا والی نوازنده هارپ هنرمندان بخش سازهای زهی کنسرت ارکسترموسیقی ایران بودند.
در بخش سازهای ایرانی هم مسعود آذین و آناهیتا رمضانی نوازندگان تار، مژگان محمد حسینی نوازنده قانون، علی عابدین نوازنده سنتور، پوریاشیوا فرد نوازنده نی، فرهاد رحیمیان نوازنده دف گروه اجرایی را تشکیل میدادند.
شهرام رکوعی و روشنگ نوشی نوازندگان فلوت، غزاله میرزاده نوازنده پیکولو، فرشید حفظی فر و آرین قیطاسی نوازندگان ابوا، سایوری شفیعی و محمد ملک لی نوازندگان کلارینت، امیرحسین محمدیان و امیر ملکی نوازندگان فاگوت، نرگس تقی پور، روژینا صادقی، ریحانه رفیعی، امیرحسین گرگین نوازندگان هورن، علی ضرابی، کامیار ماندگاریان، امیررضا صالحی نوازندگان ترومپت، سپهرعباسی، آرین خدایار و مانی داوری نوازندگان ترومبون، بابک میردادیان نوازنده توبا هم نوازندگان سازهای بادی ارکستر ملی در این کنسرت بودند.
محمدرضا پناهی نژاد نوازنده تیمپانی، عرفان فرشی زاده و ماهان ببری نوازندگان پرکاشن، جابر اطاعتی نوازنده گارمون، هادی قهرمانی نوازنده پرکاشن و قوشا نقاره، بهزاد صمدانی قلعه جوق نوازنده نقاره هم گروه هنرمندان سازهای کوبهای ارکستر موسیقی ملی معرقی شده بودند.
source