Wp Header Logo 2523.png

نتایج نظرسنجی اعتماد مصرف کننده نشان می‌دهد؛

افزایش خوش بینی نسبت به شرایط اقتصاد کلان ایران

گزارش حاضر به بررسی و تحلیل «شاخص اعتماد مصرف کننده» و مؤلفه‌های تشکیل دهنده آن یعنی«شاخص وضعیت فعلی اقتصادی» و «شاخص انتظارات مصرف کننده» در تابستان سال ۱۴۰۳ در ایران می‌پردازد.

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری آنا، به طورکلی نتایج نظرسنجی اعتماد مصرفکننده در تابستان سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد خوشبینی نسبت به وضعیت اقتصاد کشور در این فصل افزایش یافته که این موضوع می‌تواند متأثر از تحولات سیاسی و روی کار آمدن دولت جدید و انتظار افراد درخصوص تحقق وعده‌های انتخاباتی باشد.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «نظرسنجی اعتماد مصرف‌کننده، تابستان ۱۴۰۳» آورده است که شاخص اعتماد مصرف‌کننده، یک شاخص اقتصادی است که میزان خوش‌بینی مصرف‌کنندگان نسبت به وضعیت کلی اقتصاد و وضعیت مالی شخصی آنها را اندازه‌گیری می‌کند. اعتماد بیشتر مصرف‌کننده، نشان‌دهنده رشد اقتصادی و منعکس‌کننده مصرف بالاتر بوده؛ در‌حالی‌که اعتماد پایین مصرف‌کننده، نشان‌دهنده کُند شدن رشد اقتصادی و کاهش احتمالی هزینه‌های مصرف‌کنندگان است. 

افزایش خوش بینی نسبت به شرایط اقتصاد کلان

این گزارش ادامه می‌دهد که شاخص مذکور، که میانگینی از شاخص وضعیت فعلی اقتصادی و شاخص انتظارات مصرف‌کننده است براساس نظرسنجی از مصرف‌کنندگان به‌دست می‌آید. نظرات در مورد شرایط فعلی ۴۰ درصد و انتظارات از شرایط آتی ۶۰ درصد باقی‌مانده شاخص را تشکیل می‌دهند. 

افزایش خوش بینی نسبت به شرایط اقتصاد کلان

این گزارش مطرح می‌کند که شاخص اعتماد مصرف‌کننده، اطلاعات دقیقی در مورد دیدگاه مصرف‌کنندگان با توجه به وضعیت کلی اقتصاد و وضعیت مالی خانوار آنها ارائه می‌دهد. در‌واقع این شاخص از طریق ارائه اطلاعات مورد نیاز به تصمیم‌گیرندگان و پیش‌بینی‌کنندگان اقتصادی در مورد شرایط اقتصادی حال و آینده و در نتیجه تعیین سیاست‌های عمومی و همچنین تصمیم‌گیری‌های تجاری نقش مهمی ایفا می‌کند.

افزایش خوش بینی نسبت به شرایط اقتصاد کلان

در این گزارش آمده است که درنهایت یکی از شاخص‌های کلیدی در نظر گرفته شده و توسط نهاد‌های مختلفی در بسیاری از کشور‌ها به‌طور گسترده پیگیری و نظارت می‌شود. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز به‌صورت فصلی شاخص اعتماد مصرف‌کننده را محاسبه و بررسی می‌کند. این شاخص می‌تواند به دولت و تصمیم‌گیرندگان بخش خصوصی کمک کند تا بهتر بتوانند به ارزیابی عملکرد خود پرداخته و در جهت فعالیت‌های آینده برنامه‌ریزی کنند.

افزایش خوش بینی نسبت به شرایط اقتصاد کلان

این گزارش در توضیح «شاخص اعتماد مصرف‌کننده» بیان می‌کند که شاخص اعتماد مصرف‌کننده در فصل تابستان، (۱۴۲.۴) واحد برآورد شده که در مقایسه با فصل بهار، (۱۱۴.۷) افزایش یافته‌است. این موضوع افزایش خوش‌بینی مصرف‌کنندگان نسبت به شرایط اقتصاد کلان را نشان‌می‌دهد. 

افزایش خوش بینی نسبت به شرایط اقتصاد کلان

در این گزارش درباره «شاخص وضعیت فعلی اقتصادی» مطرح می‌کند که شاخص وضعیت فعلی اقتصادی براساس ارزیابی مصرف‌کنندگان از وضعیت کلی اقتصاد در گذشته و وضعیت بیکاری گذشته (۱۲۶) واحد برآورد شده که در مقایسه با فصل بهار (۱۳۵.۴) کاهش داشته است. کاهش این شاخص نشان از آن دارد که مصرف‌کنندگان وضعیت اقتصاد کلان کشور را نسبت به سه‌ماه گذشته بدتر ارزیابی کرده‌اند.

افزایش خوش بینی نسبت به شرایط اقتصاد کلان

این گزارش در توضیح «شاخص انتظارات مصرف‌کننده» آورده است که شاخص انتظارات مصرف‌کننده براساس ارزیابی مصرف‌کنندگان از وضعیت کلی اقتصاد، بیکاری و قدرت خرید در آینده، (۱۵۳.۳) واحد برآورد شده که در مقایسه با فصل بهار (۱۰۰.۹) افزایش قابل‌توجهی یافته و این موضوع نشان‌می‌دهد؛ خوش‌بینی مصرف‌کنندگان در‌خصوص شرایط آتی اقتصاد در مقایسه با سه‌ماه قبل روندی صعودی داشته است.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که به‌طورکلی نتایج نظرسنجی اعتماد مصرف‌کننده در تابستان سال ۱۴۰۳ نشان‌می‌دهد خوش‌بینی نسبت به وضعیت اقتصاد کشور در این فصل افزایش یافته که این موضوع می‌تواند متأثر از تحولات سیاسی و روی کار آمدن دولت جدید و انتظار افراد در خصوص تحقق وعده‌های انتخاباتی باشد.

source

shakotardid.ir

توسط shakotardid.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *