Wp Header Logo 2558.png

به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، محمد اولیا، در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی برق، در جمع خبرنگاران در رابطه با اقدامات مپنا برای توسعه خودروهای برقی و ایستگاه‌های شارژ، گفت: ساخت خودرو بر عهده خودروسازان است و در این حوزه نیز اقداماتی صورت گرفته، در تهران تعداد خودروهای برقی در حال افزایش است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که تا آخر امسال ۱۰ هزار خودرو در خیابان‌ها فعال باشند، تعداد زیادی از این خودروها از طریق واردات و بخشی نیز از تولید داخل خواهد بود.

اولیا با اشاره به اینکه مپنا خودروساز نیست اما شریک ساخت داخل و تأمین کننده زیرساخت‌های شارژ برای خودروهای برقی هستیم، خاطر نشان کرد: دو قرارداد برای این موضوع در دستور کار داریم، یک قرارداد با کرمان موتور داریم، اکنون خودرو ایگل در حال ساخت است، این خودرو به صورت مشترک توسط گروه مپنا و خودروساز ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: هزار دستگاه از این خودرو در حال ساخت است که تا پایان سال تحویل می‌شود و تعداد زیادی از ایستگاه‌های شارژ در حال ساخت و تحویل بوده، دو موضوع را باید در نظر گرفت، وسعت کشور زیاد است و پوشش دادن این وسعت زمان‌بر خواهد بود، مساله بعدی تأمین مواد و قطعات لازم از نظر مسائل مالی، اختصاص ارز و حل مشکلات حمل وگمرک است تا کار ساخت داخل با توجه به اینکه برخی قطعات وارداتی است، به پایان برسد.

اولیا افزود: این فرایند در شرایط فعلی کشور طولانی است، بنابراین فرایند کار مقداری زمان‌بر می‌شود اما اصل خط تولید شارژها در دو کارخانه مپنا خیلی پر رونق فعال است تا نیازهای فعلی را پاسخگو باشیم.

وی با بیان اینکه در مساله تأمین برق وزارت نیرو همکاری زیادی دارد و عرضه صورت می‌گیرد و باید توجه داشت تأمین برق خودروها در ابعادی که وجود دارد خیلی ناچیز است و در برخی نقاط می‌تواند با ذخیره سازی به تأمین برق کشور کمک کند، گفت: در زمان پیک زمانی که تعداد خودروهای برقی زیاد باشد، می‌توان در طول شب خودرو را شارژ کرد در طول روز نه تنها در حمل‌ونقل خودرو مورد استفاده قرار بگیرد بلکه می‌توان در نقاطی که مشکل برق دارند نیز از برق ذخیره شده در خودرو استفاده کرد.

به گفته مدیرعامل گروه مپنا خودروهای برقی به شرط توسعه می‌توانند چند مزیت در بخش حمل‌ونقل، محیط زیست و تأمین برق داشته باشند.

اولیا در خصوص اقدامات مپنا برای جبران ناترازی برق برای سال آینده، گفت: وزارت نیرو ۱۴ اقدام را تعریف کرده که در این اقدامات بخش‌های مهمی همچون تولید با نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر و مدیریت مصرف و وجود دارد، در تعدادی از این پروژه‌ها مپنا نقش مهم و کلیدی دارد در مجموع می‌توان گفت که مپنا برای تابستان سال آینده در دو بخش نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی حدود ۶۰۰۰ مگاوات پروژه در حال اجرا دارد و سهم تجدیدپذیرها حدود ۳۰۰ مگاوات خواهد بود.

به گفته وی پیمانکاران دیگر نیز پروژه‌هایی را در دستور کار دارند و با این توصیف پیش‌بینی می‌شود که در تابستان سال آینده میزان ناترازی کمتر باشد.

وی با اشاره به پروژه‌های نفتی مپنا گفت: یکی از چهار شرکتی که در پارس جنوبی برای پروژه ازدیاد برداشت فعال بوده مپنا است، قرارداد اولیه اسفند سال گذشته امضا شد، اکنون قرارداد اصلی در شرف امضا است و در این فاصله نیز مپنا و دیگر شرکت‌ها فعال بوده‌اند ما نیز برای ایجاد تأسیسات لازم اقدامات مهمی را پیش برده ایم، قسمت دوم نیز تجهیزات توربوکمپرسور و توربو ژنراتور است که در کارخانه‌های مپنا ساخته می‌شود و قرارداد آن قرار بود در بهار امسال منعقد شود که بعد از شهادت رئیس جمهور فقید دچار وقفه شد و اکنون در ماه‌های اخیر مجدداً وزارت نفت و شرکت ملی نفت به آن سرعت بخشیده و به قرارداد خواهیم رسید.

به گفته مدیرعامل گروه مپنا از سال ۲۰۲۷ نیاز به این تجهیزات است که به تدریج اول با تعداد کم در سال تحویل می‌شود و در سال ۲۰۲۸ به بعد به ظرفیت نامی می‌رسد.

اولیا در خصوص پروژه ایران ال‌ان‌جی، گفت: این پروژه برای تأسیسات مایع‌سازی گاز است، مربوط به مپنا نمی‌شود و کارفرما آن را دنبال می‌کند، تنها بخش نیروگاه برعهده مپنا بوده که در گذشته ساخته شد و تأسیسات دیگری مانند آب شیرین‌کن نیز در حال انجام است.

source

shakotardid.ir

توسط shakotardid.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *