۱۱:۰۳ – ۰۹ آبان ۱۴۰۳
شبنم لاجوردی زاده، شاعر و عضو هیات علمی دانشگاه با حضور در برنامه رادیو فرهنگ در مورد زندگی و آثار قیصر امین پور گفت: دكتر امین پور نویسنده، شاعر و ادیب بسیار تاثیر گذار دوران انقلاب و منتخب هفتمین دوره چهره های ماندگار در سال ۸۷ و شاعر برجسته اولین دوره جشنواره شعر بین المللی فجر در بخش آیینی بود.
وی افزود: دكتر قیصر امین پور علاوه بر احساس پاك و سرشار و عمیق، ادراك ژرف نسبت به محیط اطراف داشت و انسان شریفی بود.
لاجوردی زاده با بیان اینكه امین پور با توجه به اینكه زبان روز داشت و عامیانه سخن می گفت ولی درك صحیح تری از شعر كهن و ادراك قویتری از حافظ و درون حافظانه ای داشت گفت: یك نهان پنهان مانند نهان نیكویی كه در شعر حافظ و بیدل دیده می شد در شعر قیصر امین پور وجود دارد كه وجه تمایز وی با دیگر شاعران است.
این شاعر و عضو هیات علمی دانشگاه تصریح كرد: قیصر امین پور سعی می كرد شاعر متفكر زمانه خود باشد و به عنوان یك شاعر دوست داشت شعرش جلو تر از شخصیت وی باشد.
وی اظهار داشت: یك انزوای فردی و انزوای عرفانی حاصل از شناخت معرفت یك حقیقت ناب در شعر قیصر امین پور می بینیم كه حاصل از شناخت شعر سعدی و حافظ بود.
لاجوردی زاده در ادامه با اشاره به ماجرای اخراج قیصر امین پور از حوزه هنری و سپس سروش نوجوان و چالش هایی كه در دفتر شعر جوان و انجمن شاعران ایجاد شد بیان داشت: اگر هنرمندی مانند قیصر امین پور از اماكن هنری اخراج كنیم در واقع ما ضرر كرده ایم چرا كه آنها نیازی به این اتصال ندارند.
وی با اشاره به نظریه مرگ مولف كه یك نمونه از نگاه و نظریه پست مدرن است بیان داشت: مرگ مولف یعنی اینكه به جای اینكه برای فهمیدن شعر و متن به سراغ زندگی مولف برویم، اجازه بدهیم خواننده و مخاطب از درون متن و شعر وقایع روزگار و مرتبه شاعر برایش مشخص شود.
در ادامه سعید قنبری فشی، عضو هیئت علمی دانشگاه، شاعر و منتقد ادبی نیز در این برنامه افزود: حضور قیصر امین پور در جمع گروه ممتازی از شاعران كشور كه افكار آنها با امام خمینی (ره) پیوند خورده بود باعث شد یك جریان جدی در ادبیات معاصر كشور به وجود بیاید و شاعران شهرستانی برنامه خود را به گونه ای تنظیم می كردند كه در جلسه شعر خوانی شاعران در روزهای پنجشنبه حضور پیدا كنند.
وی افزود: در همین زمان قیصر امین پور مسئولیت شعر هفته نامه سروش را بر عهده داشتند و در سال ۱۳۶۳ اولین مجموعه شعر خود را با نام «در كوچه آفتاب» متشكل از رباعیات و دوبیتی ها منتشر كرد.
قنبری فشی با اشاره به اینكه در كشور ما در دوران دفاع مقدس شاعران زیادی تحت تاثیر مقوله جنگ قرار گرفتند و ذهن شاعران درگیر دفاع مقدس شد اظهار داشت: قیصر امین پور از بزرگترین شاعران و گویندگان است كه موضوع دفاع مقدس در بسیاری از آثار او دیده می شود و در كنار بزرگوارانی چون استاد گرمارودی و استاد معلم از پیشروان شهر دفاع مقدس بود و با اشعار تاثیر گذار و زبان حماسی به رزمندگان دفاع مقدس روحیه می داد.
این شعر و منتقد ادبی ادامه داد: توصیف صحنه هاتی شكوهمند شهادت، بیان جنایت های دشمن، ترسیم چهره مردم جنگ دیده، بیان ایستادگی و بیداری و امید به موفقیت و پیروزی از مواردی بود كه در شعر قیصر امین پور دیده می شد.
قنبری تصریح كرد: قیصر امین پور در شعر و متن ساده و بی آلایش بود و شاعری بود كه همه نسل ها با هر دیدگاهی با اشعار او انس می گرفتند و به دلیل اینكه در اشعارش از عبارات عامیانه استفاده می كرد مخاطبان با اشعار وی ساده ارتباط می گرفتند كه همین ارتباط صمیمی باعث شد اشعار قیصر امین پور مانند اشعار سعدی به ضرب المثل تبدیل می شد؛ مانند «گاهی چقدر زود دیر می شود»، «حق با سكوت بود آرزوهای شاعری».
وی گفت: یكی دیگر از دلایل رواج اشعار قیصر امین پور در میان مردم، تبدیل اشعار وی به ترانه ها و اشعار وی در آلبوم نیلوفرانه استاد افتخاری از پر فروش ترین آلبوم های موسیقی سنتی تاریخ ایران بود.
source