در گفتگو با بورس نیوز مطرح شد:
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: ماکو پتانسیلهای خوبی دارد. به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور میتواند در حوزه تجارت، ترانزیت و لجستیک حرف برای گفتن داشته باشد.
حسین گروسی، مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در گفتگو با بورس نیوز، درخصوص رویداد کیش اینوکس ۲۰۲۴ اظهار کرد: قطعا برگزاری این نوع نمایشگاهها باعث میشود بسیاری از فعالان اقتصادی در حوزههای بازار سرمایه، بانک و بیمه همدیگر را ببینند و از روشهای نوین تامین سرمایه برای پروژههای خود استفاده کنند.
برگزاری نمایشگاه در ماکو با حضور کشورهای عضو اکو
وی افزود: ما بنا داریم مشابه این نمایشگاه را در اردیبهشت ماه با حضور کشورهای عضو اکو که دسترسی بیشتری به منطقه ماکو دارند داشته باشیم. منطقه آزاد ماکو در نمایشگاه کیش اینوکس حضور فعال داشته و سرمایه گذاران خوبی برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو جذب کرده است.
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو ادامه داد: ماکو پتانسیلهای خوبی دارد. به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور میتواند در حوزه تجارت، ترانزیک و لجستیک حرف برای گفتن داشته باشد. به همین دلیل در دهکده لجستیک که به مساحت ۱۸۲۰ هکتار در طرح جامع مصوب شده راه آهن، فرودگاه و آزادراه که به این دهکده متصل میشود را جای گذاری کردیم. کریدور چین به سرخس، کریدور شرق به غرب، از سرخس _ تبریز _سهلان و از سه راه مرند _دهکده لجستیک_ فرودگاه ماکو ریل حرکت میکند و از آنجا به دلیجو در مرز ترکیه به چشمه ثریا وصل میشود. ترکیه نیز ریل خود را از طریق چشمه ثریا وصل میکند و یک ریل بین المللی ایجاد میشود. سرعت این قطار برای حمل بار ۱۶۰ و جابجایی مسافر ۲۵۰ کیلومتر طراحی میشود تا امکان حضور گردشگران را داشته باشیم و نیز حضور تجار را در بخش جایجایی کالا و بار داشته باشیم.
گروسی خاطرنشان کرد: زیرساخت های هر منطقه آزاد جهت توسعه باید مهیا باشد که مهمترین زیرساختها ریل و فرودگاه است. زیرا بیشترین جابجایی کالا از طریق دریا و سپس ریلی است. فرودگاه نیز مکمل این روش است.
وی با اشاره بهانتظار از دولت چهاردهم گفت: دولت باید کمک کند تا زیرساختها تکمیل شوند. سایر اقدامات مانند جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی را انجام میدهیم، اما اگر ریل نداشته باشیم، کالا به سختی جابجا میشود. کریدور شرق به غرب یکی از چهار اولویتهای کشور قرار گرفته است. چین برای کریدور شرق به غرب سه شاخه در نظر گرفته است. شاخه شمالی از روسیه و اوکراین، شاخه ترک رو از ترکمنستان و آذربایجان و شاخه جنوبی از کریدور شرق به غرب میگذرد که دولت باید کمک کند تا از طریق فاینانس داخلی و خارجی این کریدور فعال شود. در تفاهمنامه ۲۵ ساله ایران و چین نیز این موضوع مطرح شده است.
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو توضیح داد: مراودات چین و اروپا حدود ۱۰ هزار میلیارد دلار است. اگر ما ۱۰ درصد آن را از طریق این کریدور جذب کنیم حدود ۱۰۰ میلیارد دلار میشود.
گروسی با اشاره به اینکه مناطق آزاد به بودجه نیاز ندارند، عنوان کرد: مناطق آزاد اقتصاد بدون نفت هستند. ما نیاز به بودجهای نداریم. با برنامه ریزیهایی که در عوارض، تولید و صادرات داریم، هزینه منطقه آزاد را تامین کردیم، اما این زیرساختها ضروری است که در همه جای دنیا توسط دولت انجام میشود.
وی گفت: موضوع دیگر، بحث قوانین است. از جمله ماده ۶۵ احکام دائم و ماده ۲۷ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد که از قوانین بسیار مهم و حساس هستند و انتظار داریم در دولت چهاردهم اجرایی شود.
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: مناطق آزاد را موتور محرکه کشور میدانیم. در دنیا تعریفهای مختلفی از مناطق آزاد دیده میشود، اما فصل مشترک همه کشورها این است که دنیا متوجه اهمیت منطقه آزاد شده است. امیدواریم مناطق آزاد بتوانند با اجرای صحیح و دقیق قوانین روی GDP و اقتصاد ملی اثرگذار باشند. درخواست اصلی ما اجرای قوانین است که بتوانیم مناطق آزاد را متحول کنیم.
source