داستان افسانهای سی جی و بازی جی تی ای: سن آندریاس به عنوان یکی از بهترینها در تاریخ ویدیو گیم ثبت شده و هرچقدر هم در موردش صحبت میکنیم سیر نمیشویم. بازی انقلابی شرکت راکاستار حدود دو دهه پیش آنقدر خوب عمل کرد که پس از گذشت این همه سال هنوز هم در ذهن و قلب گیمرها زنده است.
بازی Grand theft Auto: San Andreas به سختی نیاز به معرفی دارد؛ اثر ماندگار شرکت راکاستار گیمز که در سال ۲۰۰۴ برای پلی استیشن ۲ عرضه شد و به تدریج راه خود را به سایر پلتفرمها باز کرد. سن آندریاس با وجود اینکه هفتمین نسخه فرنچایز محسوب میشود، پس از GTA 3 و GTA: Vice City سومین بازی سهبعدی مجموعه به شمار میآید. داستان این بازی در ایالت سن آندریاس جریان دارد که با الهامگیری از ایالت کالیفرنیا در دنیای واقعی طراحی شده است.
اما با وجود اینکه جی تی ای: سن آندریاس سومین بازی سهبعدی (3D) مجموعه بود، چگونه به اثر ماندگارتری تبدیل شد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بازی مورد بحث همه کارهای دو نسخه قبلی را به شکل بهتر و جاهطلبانهتری انجام داد. نقشه این بازی به مراتب از GTA 3 و GTA: Vice City بزرگترین و پیچیدهتر بود و از سه شهر بزرگ با نامهای لوس سانتوس، سن فیرو و لاس ونتچوراس تشکیل میشد. این نقشه بزرگ محیطهای شهری، بیابانی، جنگلی و حتی کوهستانی را در خود جای میداد و از این منظر مخاطب خود را در تنوع غرق میکرد.
یکی دیگر از نکتههایی که باعث موفقیت عظیم جی تی ای: سن آندریاس شد به ملموس بودن داستان و محیط آن باز میگردد. داستان این بازی به اصلاح خیابانی بود و از تعامل هم محلیها و دوستان نزدیک آغاز میشد و به تدریج مقیاس بزرگتری پیدا میکرد. شخصیتهایی مثل سی جی، بیگ اسموک، رایدر و… در کنار هم بزرگ شده بودند و در کنار یکدیگر زندگی سخت سیاه پوستهای فقیر را تجربه کرده بودند. به همین دلیل آنها در حین بزرگسالی با وجود تمامی مشکلات دوست داشتند پیشرفت کنند و به هر طریقی که شده زندگی سخت گذشته را پشت سر بگذارند.
شرکت راکاستار هم در حین ساخت بازی نهایت تلاشش را به کار گرفته بود تا با طبیعی کردن تمامی جنبهها، کاری کند که گیمر دنیا را از دید یک گنگستر سیاه پوست آمریکایی ببیند. در سال ۲۰۰۴ و هنگامی که فرهنگ Woke به هیچ وجه در رسانههای بزرگ مطرح نبود، سازندگان با واقعگرایی تمام کار خود را انجام دادند. این واقعگرایی به گونهای بود که اگر یک فرد ناآشنا با فرهنگ آمریکایی هم به تجربه بازی میپرداخت میتوانست منظور و معنی جی تی ای: سن آندریاس و تلاش برای بقا در کف خیابانها را متوجه شود. طبق اطلاعات شرکت راکاستار برای بهتر شدن نتیجه نهایی از خود گنگسترهای واقعی کمک گرفت تا هیچ چیزی را از قلم نیندازد.
ما تا به حال بارها و بارها در مورد بازی GTA: San Andreas صحبت کردهایم و تقریبا چیزی وجود ندارد که برای همگان تازه به نظر برسد. اما با این حال داستان ماندگار سی جی به گونهای است که نمیتوان از صحبت کردن در موردش دست کشید. سی جی که پس از مرگ برادر کوچکش به شهر وایس سیتی رفته بود، هنگامی که خبر مرگ مادرش را دریافت کرد تصمیم گرفت به سن آندریاس بازگردد و به نزد دوستان و خانواده خود برود. اما هنگامی که جناب کارل جانسون به محله قدیمی بازگشت هیچ چیز شبیه قبل نبود؛ به گونهای که مجبور شد در آنجا بماند تا یکبار گنگ گرو استریت را به اوج برگرداند و خانوادهاش را به روزهای اوج برساند.
حال فارغ از داستان و محیطسازی نباید فراموش کنیم که آزادی عمل موجود در بازی جی تی ای سن آندریاس بینظیر است؛ به گونهای که حتی نسخههای بعدی سری هم نتوانستند آن را با توجه به استانداردهای روز تکرار کنند. ایالت سن آندریاس و شهرهای آن یک زمین بازی بزرگ بودند که سی جی میتوانست هرکاری که دلش میخواهد را در آنها انجام دهد. این بازی به گیمر اجازه میداد خانه بخرد، ماشینهای خود را ذخیره کند، ظاهر سی جی را تغییر دهد، به شخصیسازی ماشینها بپردازد و تقریبا هرآنچه که دوست دارد را به انجام برساند. تمامی این مکانیکها در کنار هم برای یک ویدیو گیم که در اوایل قرن ۲۱ منتشر شد در یک عبارت خارقالعاده بودند.
نظر شما در این باره چیست؟ دیدگاههای خود را با تیم بازار و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.
منبع: GTA.fandom
ترسناکترین دختر یوتیوب فارسی کیه؟ میزگیم با مهدیس
source