در نشست خبری مطرح شد؛
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست گفت: مصوبهای برای استفاده نکردن از مازوت در ۳ نیروگاه داشتیم که حدود یک ماه رعایت شد، اما در دامه اتفاقت دیگری رقم خورد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نشست خبری هفته هوای پاک، ظهر امروز دوشنبه ۲۴ دی با حضور صدیقه ترابی معاون محیط زیست انسانی و احمد طاهری رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست در محل این سازمان برگزار شد.
ترابی در این نشست درباره عدم اعلام نام دستگاههایی که قانون هوای پاک را رعایت نمیکنند، گفت: ما وظایفی داریم که وقتی بدان عمل نمیشود، عملکرد متفاوتی انجام میدهیم. مسلما این قانون به اندازه کافی توسط دستگاهها انجام نشده و اولین وظیفه ما این است که گزارش عملکرد دریافت کنیم و بعد از مقایسه عملکردها گزارشات اصلی منتشر میشود.
وی درباره عملکرد سازمان محیط زیست درخصوص کم کاریهای مختلف و عدم اقدام عملی توسط این سازمان توضیح داد: نقش نظارتی سازمان به درستی تبیین نشده است. سازمان ما نظارتی است و مجبور است در چارچوبی که برای آن تعیین شده کار کند. انجام مکاتبات، پیگیری، برگزاری نشستهای مختلف و کارگروههای ملی از این دست موارد است و مرحله به مرحله اقدامات خود را انجام میدهیم. اینکه آنها را نادیده میگیریم اشتباه است. ما مکاتبات داریم، جلساتی داریم و در مورد همه موارد هم این امکان را نداریم که مصاحبه کنیم و موارد را در مسیر اطلاعرسانی قرار دهیم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست عنوان کرد: اینطور نیست که سازمان ما فقط حضورش در حد ابراز نگرانی باشد. فراموش نکنید سازمان ما یک سازمان اجرایی نیست. در مورد آلودگی هوا باید مدیریت درست انجام شود ولی سازمان محیط زیست نمیتواند خود رأسا اقدامی انجام دهد. یا در زمینه پسماندها امکان ورود نداریم و وظیفه هر دستگاهی در قانون مشخص است.
وی ادامه داد: ما تقریباً هر دو هفته یک بار جلساتی برگزار کردیم تا قانون هوای پاک را عملیاتی کنیم تا این قانون به درستی اجرا شود. بررسی ما نشان داد قانون هوای پاک بسیار ایدهآل است ولی در سطح کشور اجرای آن ایراداتی دارد. در بررسیها مشخص شد کدام کلانشهرها از نظر آلودگی وضعیت نامناسبی دارند و ۶ شهر را انتخاب کردیم. در کارگروه ملی آلودگی هوا دستگاههای زیادی را وارد کردیم. این شرایط موضوعاتی هستند که با کم کاریهای طولانی مدت به وجود آمده و نباید انتظار داشت در عرض چند ماه مشکلات را برطرف کرد. ما تلاش میکنیم دستگاههای اجرایی عملکرد خود را قه درستی انجام دهند.
ترابی درخصوص وضعیت نامطلوب مدیریت پسماند در استان گیلان و به طور خاص تالاب انزلی گفت: شیرابهها در شمال باعث آلودگی خاک و آب میشوند و باید خیلی زود مدیریت شود. در سالهای اخیر کارهایی انجام شده مثل پسماندسوزی، اما پس از خریداری دستگاهها، به دلیل اشتباهی که در انتخاب نوع دستگاه صورت گرفت این طرح عملیاتی نشد. در استانهای شمالی به دلیل رطوبت پسماند دستگاهها به خوبی کار نمیکنند و آن طرح امروز نتیجه نداد. امیدواریم این مسئله پیچیده با کوچک کردن گامها در یک بازه زمانی کوتاه به سرانجام برسد.
وی در مورد مازوتسوزی گفت: مصوبهای درباره استفاده نکردن از مازوت در سه نیروگاه داشتیم. برای بیش از یک ماه این ماده مصرف نشد. بعد از اعداد و ارقامی که مسئولان وزارت نیرو اعلام کردند مشخص شد امکان استفاده از مازوت در این نیروگاهها وجود ندارد، در ابتدا با میزان کمی شروع کردیم و به مرور استفاده بیشتر شد.
ترابی گفت: ما به دنبال برگزاری جلساتی با وزارت نفت، نیرو و سازمان ملی استاندارد هستیم. ما مصوب کردیم نوع سوخت مصرفی نیروگاهها برای سال اینده به گونه ای باشد که حداقل مصرف مازوت را داشته باشیم. به ویژه نیروگاههایی که نزدیک مناطق مسکونی هستند برای مصرف هم باید یا از مازوت کم سولفور استفاده شود و همچنین اینکه در نیروگاهها از فیلتر استفاده شود. امیدواریم با تدوین برنامه مشترک توزیع مکانی و زمانی خوب در سطح نیروگاههای کشور به اهداف مان برسیم.
وی در ادامه درخصوص تأثیر تحریمها بر مقوله محیط زیست نیز گفت: زمانی که کشورهای غربی از تحریم صحبت میکنند خود را حامی مردم مینامنند. آیا حقوق بشر اجازه میدهد که علم و انتقال فناوری را محدود کنیم و یک کشور را دچار بحران کنیم؟ یک موضوع نیست، ما در موارد مختلفی این کمبودها را داریم.
ترابی درباره موضوع انتقال پایتخت عنوان کرد: انتقال پایتخت فقط به خاطر آلودگی هوا نیست. وقتی درصد زیادی از جامعه در یک نقطه ساکن هستند، شرایط متفاوت است. از نظر توسعه سرزمینی و پایدار این مسیر درستی نیست که حجم زیادی از جمعیت را در یک مکان کوچک جا دهیم. سالهاست کسانی که در حوزه منابع آب، پسماند، هوا و شهرسازی تخصص دارند بر تمرکز زدایی تأکید میکنند. خیلی از کشورها این کار را انجام دادهاند.
معاون سازمان محیط زیست درباره وضعیت محیطبانان نیز گفت: مدیرکل حقوقی ما پیگیر وضعیت محیط بانانی که اخبار مربوط به آنها در رسانهها منتشر شده هستند. ما به صورت مداوم پیگیر محیطبانها هستیم و همکاران حقوقی ما با گرفتن وکلای خبره و مداخله خود پشتیبانی کامل میکنند.
وی افزود: تعطیلیهای اخیر صرفاً برای آلودگی نبود و برخی از تعطیلیها برای رسیدن به تعادل در مصرف سوخت بود. درخصوص بدتر شدن وضعیت آلودگی در کشور، امسال از ۸ کلانشهر شیراز وضعیت خیلی خوبی داشته و فقط ۹ روز ناسالم برای گروههای حساس داشته است. تا امروز ۲۵۶ روز پاک داشتیم، در حالی که سال گذشته ۱۹ روز هوای پاک داشتیم. نشان میدهد تعداد روزهای پاک در شیراز به عنوان یکی از کلان شهرها وضعیت خوبی داشته است.
ترابی عنوان کرد: فقط در تهران است که تعداد روزهای هوای پاک و قابل قبول کاهش پیدا کرده است. یکی از کارهایی که انجام دادیم مجموعه فعالیتهایی که در قانون هوای پاک مشخص شده را در ۶ کلانشهر متمرکز کردیم و مصوبات آن را پیگیری میکنیم. یکی از مباحث مهم در این میان بحث سوخت است که پس ازرفت و برگشتهای فراوان، نشستهای مفصلی با وزارتخانههای مختلف داشتیم. بحث سوخت مربوط به وزارت نفت و نیرو میشود و امسال، چون مجبور شدند مازوت بیشتری مصرف کنند، ما پیگیر این مسئله هستیم. تلاش ما این است سوخت مازوتی که باید مصرف کنیم استانداردهای لازم را داشته باشد. برنامههای زمانبندی رسیدن به سوخت استاندارد مطابق قانون را هم درخواست کردیم که به زودی از وزارت نفت میگیریم تا بتوانیم مرتب همه چیز را پایش کنیم.
وی گفت: ۴۱ درصد از حجم آلودگی هوای تهران از منابعی ثابت مثل نیروگاهها و کارگاهها هستند و ۵۹ درصد منابع متحرک هستند. ما بحث آسیبپذیری عملیاتی بودن اجرای قانون هوای پاک را بررسی میکنیم. گاهی شما هدفگذاری میکنید و چون زمانی برای رسیدن به آن مشخص نمیکنید شرایط متفاوت میشود. ما آسیب شناسی میکنیم تا ببینیم ظرفیت کشور برای دسترسی به این قانون چقدر بوده و چه میزان لازم است و باید بررسی کنیم.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست نیز عنوان کرد: سامانه جامع محیط زیست فعال است و همه افراد فعال در این حوزه باید وضعیت آلودگی را در سامانه ثبت میکنند و عوارض آلودگی مشخص میشود. گزارشهای این بررسی، چون برخی مربوط به واحدهاست رسانهای نمیشود.
احمد طاهری گفت: مسئولیت طرح اسقاط خودرو برعهده وزارت صمت است. ما جلسات زیادی با این وزارتخانه و وزارت کشور داشتیم.
وی افزود:یکی از مهمترین مواردی که در آلودگی هوا، نقش دارد خودروهای فرسوده است. الان ۲۴ میلیون ناوگان فرسوده (موتورسیکلت، ماشین، اتوبوس) وجود دارد که نشان میدهد کمکاریها در این زمینه زیاد بوده. به عنوان مثال در سال ۹۹، ۶ هزار خودرو اسقاط شده در حالی که بیش از یک میلیون خودرو در ان سال شمارهگذاریشده است. در سالهای اخیر این مسیر اصلاح شده و با رشد اسقاط سالانه خودرو که در دولت به ۵۰۰ هزار وسیله در سال رسیده، هنوز با ایدهآل فاصله زیادی داریم.
وی افزود: در سالهای اخیر که خودروسازان راضی به پرداخت حق اسقاط شدند ۱۰ هزار میلیارد تومان در صندوق شکوفایی وزارت صمت جمع شده است. ما برای تاکسیرانی در تهران و مشهد به طور ویژه طرحهایی داریم که در تهران تمرکز ویژه روی ناوگان برقی است. در مورد موتورسیکلتها هم علیرغم تصور عمومی که فکر میکنند موتور به دلیل جثه کوچک، آلودگی کنی دارد، اما در تهران ۱۰ درصد انتشار ذرات آلودگی هوا برای موتور سیکلتها است. امیدواریم بتوانیم این ناوگان را نوسازی کنیم.
source