Wp Header Logo 591.png

در گفت‌و‌گو با آنا مطرح شد؛

رایزنی برای جبران کاهش ۵۰ درصدی اعزام استادان به خارج

مشکلاتی در ردیف‌های استخدامی برای اعزام استادان به کشور‌های مختلف در یک تا دو سال اخیر ایجاد شده و تعداد آنها به نصف کاهش یافته که وزارت علوم در حال رایزنی برای این دغدغه است. 

به گزارش خبرنگار آنا، مطالعه و بررسی ماهیت بین الملل همواره مورد توجه صاحبنظران و متفکران علوم انسانی و سیاسی قرار دارد و به علت روند رو به رشد ارتباطات بین المللی و به هم وابستگی زندگی اجتماعی این موضوع دارای اهمیت ویژه است که در این باره مقام معظم رهبری هم بر تقویت ارتباطات کشور‌های مختلف دنیا از جمله آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین تاکید جدی دارند.

به همین مناسبت با امید رضایی‌فر رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره «فرایند جذب دانشجویان خارجی» و «ارتباطات علمی ایران با سایر کشور‌های جهان» گفت‌وگویی را ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید. 

آنا: ایران با چند کشور منطقه تبادل دانشجو دارد؟ 

رضایی فر: ایران میزبان حدود ۹۵ هزار دانشجوی از ۹۰ ملیت جهان با درصد‌های مختلف است و بیشترین تعداد پذیرش ایران به دانشجویان عراقی بازمی گردد که با ارائه خدمات آموزشی توانسته‌ایم درآمد مناسبی را برای کشور ایجاد کنیم. یکی از طرح‌های تشویقی جدی و جدید برای تحصیل دانشجویان خارجی در ایران این است که اگر از هر کشوری ۵ تا ۱۰ هزار دانشجو در نظام جمهوری اسلامی ایران تحصیل کنند، بورسیه مشخصی برای تعدادی از آنها طبق عرف بین المللی تعریف خواهد شد. 

آنا: برنامه وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران برای حمایت‌های علمی و آموزشی از بانوان دانشجوی کشور افغانستان، چیست؟ 

رضایی فر: هم اکنون، مرادواتی در حوزه‌های پژوهشی اتفاق می‌افتد، اما تدوین برنامه‌های جامع و فراگیر نیازمند زنجیره سازی‌های مناسبات سیاسی و ارتباطی است که در حال رایزنی‌های مرتبط هستیم. 

آنا: ارتباطات علمی بین المللی ایران با کشور‌های جهان در حوزه فرصت مطالعاتی استادان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

رضایی فر: ایران در راستای اعزام استادان برای گذراندن دوره‌های فرصت مطالعاتی و کرسی‌های زبان فارسی و ایران شناسی و اسلام شناسی با ۵۰ کشور از دنیا مانند آمریکای جنوبی، اروپا، آسیا و آفریقا ارتباطات علمی موفق دارد. 

درآمد‌های آموزش عالی از کل بودجه‌های یک دانشگاه در جذب دانشجویان بین الملل مبلغ قابل توجهی است. اما، بیش از همه موارد دیپلماسی علمی و مرجعیت علمی یکی از اهداف وزارت علوم برای سرمایه گذاری جدی‌تر است

مشکلاتی در ردیف‌های استخدامی برای اعزام استادان در یک تا دو سال اخیر مشهود شده است؛ چرا که تعداد آنها به نصف ۵۰ کشور رسیده است، اما در حال رایزنی برای افزایش این تعداد هستیم و حتی تقاضا‌های مختلفی از کشور‌های دنیا برای استادان مدرس و پژوهشگر در این زمینه داریم که وزارت علوم فراخوان‌های مختلفی را ارائه داده و امیدوار هستیم این روند را با کشور‌های بیشتری برقرار کنیم. 

آنا: درآمد ایران از قبل جذب دانشجویان بین‌المللی چقدر است؟ 

رضایی فر: درآمد‌های آموزش عالی از کل بودجه‌های یک دانشگاه در جذب دانشجویان بین الملل مبلغ قابل توجهی است. اما، بیش از همه موارد دیپلماسی علمی و مرجعیت علمی یکی از اهداف وزارت علوم برای سرمایه گذاری جدی‌تر است. 

آنا: شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری دانشگاه‌ها برای دانشجویان بین الملل اشتغال ایجاد کرده‌اند؟

رضایی فر: ظرفیت‌های دانشجویی در حوزه‌های فناوری وجود ندارد، اما در پارک بین الملل جمهوری اسلامی ایران مجموعه‌های تقاضای استقلال از شرکت‌های فناور و دانش بنیان دیده می‌شود، حتی از کشور‌های دیگر هم درخواست‌ها و اعلام آمادگی میزبانی برای فناوران ایرانی وجود دارد که مرادوات مربوطه در حال پیگیری است و قطعا سطح جدیدی از موضوع تبادلات علمی و فناوری مطرح شده که وزارت علوم برنامه اساسی با هدف ایجاد پارک‌ها و همکاری‌های بین المللی فناورانه دارد. 

آنا: شبکه مجازی دانشگاه‌های جهان اسلام تا چه میزان بر تبادل علمی بین کشور‌های منطقه کمک می‌کند؟

رضایی فر: ۵۷ کشور اسلامی عضو شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام هستند و ظرفیت‌های مختلفی در اشتراک گذاری محتوا‌های درسی و آموزشی و تبادل استادان دارند که در این راستا طراحی و تدوین مجوز دریافت مدرک تحصیلی با برگزاری دوره‌های آموزشی پیشنهاد می‌شود و تحقق آن تحول جدی در آموزش عالی کشور‌های منطقه رقم خواهد زد.

source

shakotardid.ir

توسط shakotardid.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *