فخیمی توضیح داد: در گذشته، هنگامی که ما با شرکتهایی مانند هیوندای کره در ارتباط مستقیم بودیم، میتوانستیم بهراحتی قطعات، تجهیزات، ابزارآلات و آموزشهای لازم را به صورت مستقیم از آنها دریافت کنیم. اما اکنون که شرکتهای واسطه مسئولیت خرید و واردات را بر عهده دارند، فرآیند تأمین خدمات پس از فروش و پشتیبانی فنی با تأخیر مواجه خواهد شد؛ اما این به این معنا نیست که خدمات پس از فروش بهطور کلی وجود ندارد.
وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدا ضوابط خاصی برای واردکنندگان خودرو تعیین کرده و این ضوابط را در چند مرحله بهروزرسانی کرده است. طبق این ضوابط، هر شرکتی که اقدام به واردات خودرو میکند، باید حتماً تأییدیه خدمات پس از فروش را در ابتدا دریافت کند. این تأییدیه شامل زیرساختهای تعمیرگاهی، شبکه نمایندگی، آموزشهای فنی، تأمین قطعات یدکی و ابزارهای مورد نیاز برای تعمیرات است.
وی ادامه داد: در خصوص ضمانتها، تفاوت عمده در این است که در گذشته گارانتی خودروها توسط خود تولیدکنندگان اصلی مانند هیوندای ارائه میشد، اما در حال حاضر طبق ضوابط داخلی کشور، شرکتهای واردکننده خود باید این تضمین را به عهده بگیرند.
به گفته فخیمی، با توجه به این که خودروهای وارداتی هنوز در مراحل اولیه هستند و بهطور کامل در حال پیمایش و استفاده قرار نگرفتهاند، نیاز به خدمات پس از فروش اساسی هنوز محسوس نیست. البته با افزایش مدت زمان استفاده از خودروها، نیاز به تعمیرات اساسی و تأمین قطعات بیشتر خواهد شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این زمینه برنامههایی برای ارتقای زیرساختها و خدمات پس از فروش در نظر گرفته است. هر ساله، الزامات جدیدی برای واردکنندگان خودرو تعریف میشود، از جمله افزایش امتیاز خدمات پس از فروش، تأمین بیشتر قطعات یدکی و بهبود کیفیت خدمات.
فخیمی حجم خودروهای وارداتی به نسبت نیاز سالانه کشور کم است. در حال حاضر، بازار ایران سالانه نیاز به حدود یک میلیون خودرو دارد، در حالی که تعداد خودروهای وارداتی تا کنون کمتر از ۵۰ هزار دستگاه بوده است. این حجم محدود، مشکل چندانی ایجاد نخواهد کرد، اما اگر این روند با رشد ناگهانی و تعداد زیاد واردات ادامه پیدا کند، قطعاً مشکلاتی برای تأمین خدمات پس از فروش ایجاد خواهد شد.
فخیمی در خصوص نگرانیها در مورد قطعات یدکی و خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی نیز گفت: برخی از خودروهای وارداتی که پیشینهای در بازار ایران ندارند، ممکن است در ابتدا مشکلاتی در تأمین قطعات یدکی داشته باشند. اما بهطور کلی، با توجه به شبکههای تأمین قطعات موجود در بازار آزاد و افزایش رقابت، این مشکل به تدریج کاهش خواهد یافت. خودروهایی که سابقه دارند، مانند هیوندای، کیا و تویوتا، معمولاً شبکههای تأمین قطعات قویتری دارند و بنابراین خدمات پس از فروش آنها بهتر تأمین میشود. اما برای خودروهای جدیدتر و برندهای وارداتی تازهوارد، ممکن است مشکلاتی در این زمینه وجود داشته باشد که به تدریج با افزایش حجم واردات و رشد شبکههای خدماتی برطرف خواهد شد.
source