در سال ۲۰۱۷، کارگردان انیمیشن بازی گاد آف وار (God of War) یعنی برونو ولاسکز، اشاره کرد که تمام اساطیر بهطور همزمان در دنیای این بازی وجود دارند؛ درست مانند اسطورههای دنیای واقعی که در کنار یکدیگر قرار دارند. مدت کوتاهی بعد، او تلویحاً به وجود ادیان ابراهیمی در این جهان نیز اشاره کرد و اسکرینشاتی از بازی گاد آف وار ۲ به اشتراک گذاشت که کریتوس را در مقابل یک دیوارنگاره از سه مرد خردمند از کتاب مقدس نشان میداد.
این یک راه هوشمندانه برای باز کردن درهای این فرنچایز شاخص پلیاستیشن، به روی فرصتهای بینهایت بود. اینکه کریتوس در این ماجراجوییهای آینده حضور خواهد داشت یا نه، هنوز مشخص نیست؛ اما چیزی که قطعیست این است که بازیکنان مشتاقانه منتظر تجربههای بیشتری از جهان گاد آف وار هستند.
این فرنچایز امسال ۲۰ ساله شد و با پایان داستان رگناروک و خبر ساخت سریال خدای جنگ توسط آمازون، نظریههای طرفداران درباره مقصد بعدی این مجموعه قوت گرفتند. حضور اشیا و نمادهای مربوط به اسطورههایی که هنوز بهطور کامل در بازی دیده نشدهاند، در نسخههای گاد آف وار ۲۰۱۸ و گاد آف وار رگناروک ۲۰۲۲، سوخت لازم برای این نظریهپردازیها را فراهم کرده است.
درون بازیها اشارههایی به چند دنیای مختلف شده که میتوانند زمینهساز ماجراجوییهای حماسی برای کریتوس و آترئوس در سالهای آینده باشند. در دنیایی ایدهآل، آنها این سفرها را در کنار هم تجربه میکنند و در مسیرشان، همپیمانان جدیدی نیز به دست میآورند تا در مسیر نهاییشان برای نابودی خدایان، یاریشان دهند.
- اسطورهشناسی سلتی
- اسطورهشناسی مصری
- اسطورهشناسی ژاپنی
- اسطورهشناسی مایایی
اسطورهشناسی سلتی/آرتوریایی

نمادهای مختلف در بازی خدای جنگ
اسطورهشناسی سلتی شباهتهای زیادی با افسانههای آرتوریایی دارد؛ با این تفاوت که آرتور معمولاً از دریچهای مسیحی روایت میشود. در گاد آف وار، چندین اشاره به اسطورههای سلتی دیده میشود. یکی از آنها نماد تریسکل است؛ نمادی مارپیچی با سه شاخه که شباهتهایی با نمادهای اساطیر نورس دارد.
اشارهای دیگر زمانی است که میمیر مستقیماً به اسطورههای سلتی اشاره میکند و درباره گذشتهاش صحبت میکند. او برای کریتوس از زمانی میگوید که در جزیره افسانهای آوالون زندگی میکرده؛ سرزمینی که محل زندگی پریانی از جمله اُبرون و تیتانیا است که بیشتر به خاطر نمایشنامه رویای شب نیمه تابستان (A Midsummer Night’s Dream) اثر شکسپیر شناخته میشوند. میمیر میگوید که پیشتر با نامهایی چون «پاک» و «رابین از گودفلوها» شناخته میشده است. این موضوع همچنین میتواند دلیل لهجه اسکاتلندی مشخص میمیر را توضیح دهد.
اسطورهشناسی مصر باستان

آیتم کالکتیبل آنخ
یکی از نظریههای پرطرفدار میان طرفداران این است که نسخه بعدی بازی خدای جنگ در مصر باستان رخ خواهد داد. چندین اشاره به اسطورههای مصر باستان در گاد آف وار و گاد آف وار رگناروک وجود دارد. یک فرشینه در خدای جنگ ۲۰۱۸، هرمهای بزرگ مصر را به تصویر میکشد و دیگری نماد چشم رَع را نمایش میدهد؛ همچنین نماد آنخ بهعنوان یک آیتم قابل کشف در رگناروک ظاهر میشود.
جالب است که در کمیک پیشدرآمدی به نام «گاد آف وار: خدای سقوط کرده» (God of War: Fallen God)، کریتوس در منطقهای بیابانی به تصویر کشیده میشود که چندین اشاره غیرمستقیم به مصر باستان دارد و البته، طرح مفهومی اولیه خدای جنگ ۲۰۱۸ نشان میدهد که کریتوس و آترئوس در حال مبارزه با اسطورههای مصر باستان هستند. همه اینها نشان میدهند که مصر باستان نقش مهمی در ذهن سازندگان بازی دارد.
اسطورهشناسی ژاپنی (معروف به شینتو)

تیر در حال استفاده از نوداچی
همان دیوارنگارهای که سفرهای تیر به مصر باستان را نشان میدهد، دو شخصیت را نیز در کنار دروازه توری (torii gate) به تصویر میکشد که نماد کانجی ژاپنی روی آن دیده میشود. در دیوارنگارهای دیگر از تیر، نماد توموئه دیده میشود که گاهی به خدای جنگ و تیراندازی در آیین شینتو نسبت داده شده است. مهمتر از همه، در نبرد با تیر در بازی گاد آف وار رگناروک، او از نوعی شمشیر سامورایی تحت عنوان نوداچی برای مبارزه با کریتوس استفاده میکند که تأییدی فیزیکی بر سفر او به این منطقه است.
اسطورهشناسی مایایی/مزوامریکایی

تیر در حال استفاده از ماکواهویتل
در همان فرشینهای که سفرهای تیر به مصر باستان و ژاپن را نشان میدهد، تصویر هرمهای پلکانی مزوامریکا (از جنوب آمریکای شمالی تا سواحل اقیانوس آرام در آمریکای مرکزی) نیز دیده میشود. این تنها اشاره به اسطورههای مایایی نیست. مشابه ارجاعات به آیین شینتو، تیر در نبرد با کریتوس از گرز دندانهداری از جنس سنگ آتشفشانی تحت عنوان ماکواهویتل (macuahuitl) که در میان مایاییها رواج داشت، استفاده میکند.
نکته مهمتر اینکه طراح بازی گاد آف وار یعنی کوری بارلوگ، صراحتاً اعلام کرده بود که نسخههای آینده میتوانند به اسطورهشناسی مایایی نیز بپردازند. همه این موارد بهنوعی تأیید میکنند که مایاها جایگاهی در آینده این سری خواهند داشت.
نظر شما درمورد این مطلب چیست؟ دیدگاه خود از آینده فرنچایز خدای جنگ را از طریق کامنت با تیم بازار و دیگران به اشتراک بگذارید.
منبع: Gamerant
اساسینز کرید شدو بهترین نسخه سریه؟ میزگیم با لیل شایان و امید لنون
source