Wp Header Logo 1262.png

هر زمان یک اثر رسانه‌ای تاریخی جدید منتشر می‌شود، بحث‌هایی درباره‌ی «دقت تاریخی» آن بالا می‌گیرد. افراد مختلف، از جمله تاریخ‌دانان، تک‌تک جزئیات را بررسی می‌کنند و در این میان، خطر نادیده‌گرفتن سهم کلی آن اثر در بازنمایی تاریخ وجود دارد، درحالی‌که معمولاً ایرادهایی نه‌چندان مهم را برجسته می‌کنند. من، به‌عنوان یک تاریخ‌دان و گیمر، چندان نگران «دقت تاریخی» در بازی‌های ویدئویی نیستم.

مانند تمام رسانه‌های تاریخی دیگر، از جمله کتاب‌های درسی، فیلم‌ها و سریال‌ها، بازی‌های تاریخی هم حدس‌هایی تحصیل‌کرده درباره‌ی رویدادهای گذشته هستند. آن‌ها بر اساس منابع مشابه شواهدی ارائه می‌دهند، با فرض‌هایی بر مبنای آن شواهد، روایت‌هایی قابل‌قبول خلق می‌کنند. حتی اگر بازی‌ها «دقیق» نباشند، می‌توانند درک ما از گذشته را گسترش دهند و به بررسی دانسته‌هایمان کمک کنند.

معرفی بهترین بازی‌های تاریخ: فاینال فانتزی ۷ ریبرث، بازگشت به اوج

در عوض، آنچه برای من اهمیت دارد، احترام‌گذاشتن بازی‌ها به گذشته است. به‌رسمیت‌شناختن این نکته که رویدادهایی که بازی بر اساس آن‌ها ساخته شده، برای انسان‌های واقعی با فرهنگ‌ها، ادیان و ایدئولوژی‌های واقعی رخ داده‌اند، بخش ضروری ساخت یک بازی تاریخی مناسب است. هرچند برداشت خلاقانه یا روایی از وقایع تاریخی پذیرفتنی است، اما بی‌احترامی یا تحریف تجربه‌های انسان‌هایی که آن‌ها را از سر گذرانده‌اند، پذیرفتنی نیست؛ چیزی که در یک محصول سرگرم‌کننده به‌راحتی ممکن است رخ دهد. از همه مهم‌تر، یک بازی تاریخی باید تجربه‌ی تاریخ را سرگرم‌کننده کند. بازی‌های ویدئویی قابلیت بیشتری نسبت به دیگر رسانه‌ها برای آموزش تاریخ دارند، اما تنها درصورتی‌که این کار را لذت‌بخش کنند. هر چه یک بازی سرگرم‌کننده‌تر باشد، برای دانش‌آموزان مشتاق یا بی‌علاقه، هم بازی و هم تاریخ آن به‌یادماندنی‌تر خواهد بود.

جایگزین‌های بازی GTA 6 در سال ۲۰۲۵

در ادامه، ۱۰ بازی مورد علاقه‌ام را آورده‌ام که در بازنمایی تاریخ موفق عمل می‌کنند. برخی از آن‌ها بسیار «دقیق» هستند یا حتی ارتباط زیادی با تاریخ واقعی ندارند. برخی دیگر، پیوندی عمیق با علاقه‌مندی‌ها و آموخته‌های تاریخی‌ام دارند. اما همه‌ی آن‌ها سرگرم‌کننده‌اند و تجربه‌ی تاریخ را برای گیمرهای تاریخ‌دان و غیر تاریخ‌دان، جذاب و تعاملی می‌کنند. همراه مجله بازار باشید.

۱۰. Battlefield 1

به‌جای روایت خطی سنتی، Battlefield 1 شامل شش «روایت جنگی» در جبهه‌های مختلف جنگ جهانی اول است، از جبهه‌ی غربی در فرانسه گرفته تا جنگیدن در کنار لارنس عربستان در خاورمیانه. این روایت‌های جنگی، ماجراجویی‌هایی سینمایی هستند که به‌جای تمرکز روی بخشی خاص از جنگ، بر وحشی‌گری و وسعت آن تأکید دارند.

مأموریت آغازین خط داستانی «طوفان فولاد» یکی از به‌یادماندنی‌ترین تجربه‌هایم در بازی‌های تاریخی بوده است. بازی شما را مستقیماً وارد میدان نبرد می‌کند و هشدار می‌دهد: «انتظار نمی‌رود که زنده بمانید.» هر بار که در این مأموریت کشته می‌شوید، بازی نام سربازی را که نقش او را بازی می‌کردید، همراه با تاریخ تولد و مرگش نمایش می‌دهد و سپس شما را در نقش سربازی دیگر قرار می‌دهد. این ویژگی‌ها تجربه‌ای هولناک و تأثیرگذار ایجاد می‌کنند که یادآور فداکاری‌های واقعی جنگ است.

۹. Medal of Honor: Frontline

بازی‌های مجموعه‌ی Medal of Honor در دوران کودکی‌ام علاقه‌ام به تاریخ را شکل دادند. به جنگ جهانی دوم علاقه‌مند شدم و مشتاق شدم همه چیز را درباره‌اش بدانم—تا حد زیادی به‌خاطر چیزهایی که در این بازی‌ها دیده بودم. همه چیز با Frontline روی پلی‌استیشن ۲ آغاز شد؛ کمپینی که برخی از مهم‌ترین نبردهای جبهه‌ی غربی جنگ را روایت می‌کرد و نخستین مواجهه‌ی من با واقعیت‌های جنگ جهانی دوم بود.

Frontline داستانش را با حمله‌ی متفقین به ساحل اوماها در روز دی آغاز می‌کند. جنگیدن در ساحل و حمله به سنگرهای آلمانی ترسناک بود. بازی برای زمان خودش طراحی صوتی چشمگیری داشت، به‌طوری‌که صدای عبور گلوله‌ها یا انفجار خمپاره‌ها به‌شدت تأثیرگذار بود. کاملاً مشخص است که چنین بازنمایی فراگیر و همه‌جانبه‌ای از جنگ جهانی دوم چگونه می‌توانست بر یادگیری تاریخی من در آن سن تأثیر بگذارد.

معرفی بهترین بازی‌های تاریخ: دووم ایترنال، قصاب جهنم

۸. Chivalry 2

در ابتدا تردید داشتم که آیا Chivalry 2 باید در این فهرست باشد یا نه. این بازی کاملاً خیالی است و به تاریخ واقعی نمی‌پردازد. اما من به‌شدت شیفته‌ی برداشت این بازی از نبردهای قرون‌وسطایی‌ام و نمی‌توانم آن را حذف کنم. به‌علاوه، بازی از معماری، داستان‌ها و شخصیت‌های واقعی قرون‌وسطی الهام‌گرفته، بنابراین حتی اگر «دقیق» نباشد، بی‌ربط به تاریخ هم نیست.

از بازی‌ای مثل Chivalry 2 چه انتظاری دارید؟ هرج‌ومرج چندنفره‌ی خالص قرون‌وسطایی. این بازی دقیقاً همین را به شما می‌دهد. زره شوالیه را به تنتان می‌پوشاند، شمشیری بلند به شما می‌دهد و باعث می‌شود احساس کنید شخصیت اصلی یک حماسه‌ی قرون‌وسطایی هستید. اما خیلی زود، تیری از دشمنی ناپیدا به شما نشان می‌دهد که زرهتان آن‌قدرها هم نفوذناپذیر نیست و شمشیرتان همیشه پاسخ همه چیز نیست. درخشان.

۷. Pentiment

Pentiment نامه‌ی عاشقانه‌ای به تاریخ و هنر اروپای سده‌ی شانزدهم است. با طراحی دوبعدی، از سبک‌های بصری تاریخی برای روایت داستانی تاریخی استفاده می‌کند؛ طراحی‌هایی الهام‌گرفته از نسخه‌های خطی، حکاکی‌ها و چاپ‌های اواخر قرون‌وسطی و اوایل دوره‌ی مدرن. داستان از سال ۱۵۱۸ در باواریا آغاز می‌شود و قهرمان‌بازی، آندریاس مالر، تصویرگر یک صومعه است که آرزوی هدفی فراتر از مصورسازی نسخه‌ها دارد. این هدف را زمانی پیدا می‌کند که درگیر تحقیق درباره‌ی چند قتل می‌شود.

جای تعجب نیست که Pentiment بازنمایی وفاداری از تاریخ دارد—چرا که تاریخ‌دانان در ساخت آن نقش داشته‌اند. کارگردان بازی، جاش ساویر، در دانشگاه لارنس در رشته‌ی تاریخ تحصیل‌کرده و یکی از استادان همان دانشگاه را به‌عنوان مشاور در روند تولید بازی به کار گرفت. بسیاری از سازندگان بازی‌ها از مشاوران تاریخی استفاده می‌کنند، اما بسیار نادر است که خود تاریخ‌دانان جهت‌دهی اصلی یک بازی را بر عهده داشته باشند، مانند آنچه در Pentiment رخ داد. وفاداری ساویر و تیمش به تاریخ، در تمام اجزای بازی مشهود است و من واقعاً امیدوارم آن‌ها بازی‌های بیشتری مانند Pentiment بسازند.

معرفی بهترین بازی‌های تاریخ: درایور، خیابان‌های از یاد رفته

۶. Kingdom Come: Deliverance

آنچه بیش از همه در Kingdom Come: Deliverance برایم ارزشمند است، تمرکز آن بر رخدادهایی است که به‌ندرت در رسانه‌ها بازتاب یافته‌اند؛ و این نشان می‌دهد که داستان‌های سرگرم‌کننده در جای‌جای تاریخ و جهان وجود دارند. این بازی در دوران بی‌ثبات تاریخ بوهمیا پس از مرگ امپراتور مقدس روم، شارل چهارم، جریان دارد و افراد و مکان‌های واقعی‌ای که در کشمکش میان پادشاه ونتسل و زیگیسموند در قرن پانزدهم نقش داشته‌اند، در آن حضور دارند.

از نظر گیم‌پلی، بازی به بازیکن آزادی زیادی می‌دهد تا شخصیت اصلی، هنری، را آن‌طور که می‌خواهد شکل دهد. می‌توانید او را به جنگجویی نجیب و وفادار به پادشاه ونتسل تبدیل کنید، یا بدنام‌ترین دزد بوهمیا شوید. این بازی در نمایش تأثیر رخدادهای تاریخی بر مردم عادی بسیار موفق است، و به بازیکن این امکان را می‌دهد که صرفاً در دل تاریخ زندگی کند، نه اینکه حتماً نقش قهرمان آن را ایفا کند.

۵. Call of Duty: Black Ops

در مجموعه‌ی Call of Duty، بخش داستانی تک‌نفره معمولاً نقش فرعی‌تری نسبت به بخش چندنفره دارد، اما در Black Ops این‌گونه نبود. اگرچه بازی روایتی بسیار اغراق‌شده از جنگ سرد و جنگ ویتنام ارائه می‌دهد، اما بازیکن را وارد مأموریت‌هایی مخفیانه‌ی سیا در نقاط مختلف جهان می‌کند. پیچش‌های متعدد داستانی و تم زیر متنی درباره‌ی سلامت روان شخصیت اصلی، الکس میسون، این کمپین را به یکی از بهترین‌های این مجموعه تبدیل کرده است.

ماموریت‌های کمپین Black Ops احتمالاً از برخی عملیات واقعی سیا در دوران جنگ سرد نیز افراطی‌ترند، اما بر پایه‌ی رویدادهایی واقعی مانند عملیات مانگوس ساخته شده‌اند. بازی تصویری هیجان‌انگیز از اقدامات مخفیانه‌ای ارائه می‌دهد که قدرت‌های درگیر جنگ سرد برای حفظ برتری ژئوپلیتیکی انجام می‌دادند. جنگ سرد دورانی پرمخاطره بود که در آن قدرت‌های جهانی دائماً دست به قمارهای حساب‌شده می‌زدند، و Black Ops به‌خوبی این فضا را به تصویر کشید.

۴. مجموعه Assassin’s Creed

می‌دانم این یک مجموعه کامل است نه یک بازی واحد؛ بااین‌حال، بررسی این‌که یکی از محبوب‌ترین عناوین دنیای بازی چگونه به بازنمایی تاریخی کمک می‌کند، مفیدتر از تمرکز بر یکی از نسخه‌های آن است. مجموعه Assassin’s Creed دقیق‌ترین اثر تاریخی نیست، اما ادعای چنین چیزی هم ندارد. این مجموعه بیشتر شبیه یک تاریخ جایگزین است که بر پایه اسطوره‌ای بنا شده که ریشه در تاریخ واقعی دارد. تمام این مجموعه حول محور تمپلارهای شرور می‌چرخد که در رویدادهای تاریخی متعددی در سراسر جهان و طول زمان دخیل هستند.

بااین‌حال، Assassin’s Creed در بازنمایی تاریخی در رسانه ارزش زیادی دارد. حتی اگر آزادی‌های زیادی در روایتش به خرج داده باشد، باز هم به تاریخ واقعی پشت داستانش احترام می‌گذارد و به بازیکنان امکان می‌دهد درباره آن بیشتر بیاموزند. بازی‌های Valhalla، Odyssey و Origins همگی دارای Discovery Tourهایی هستند که بازیکنان را در سفرهای آموزشی در دنیای بازی هدایت می‌کنند، سفرهایی که توسط تاریخ‌دانان طراحی شده‌اند. می‌توانم بگویم Assassin’s Creed یادگیری تاریخ را از بیشتر مجموعه‌های دیگر سرگرم‌کننده‌تر کرده است.

بازی Assassin’s Creed Shadows: یاسوکه یک شخصیت تاریخی واقعی است؟

۳. Crusader Kings III

وسعت عظیم Crusader Kings III آن را به یکی از تأثیرگذارترین بازی‌های تاریخی‌ای تبدیل کرده که تاکنون بازی کرده‌ام. این بازی استراتژی هم‌زمان سه تاریخ شروع مختلف دارد که هر یک شامل داستان‌ها، درگیری‌ها و فرمانروایانی بر پایه تاریخ واقعی هستند. این بازی با فراهم‌کردن امکان بی‌پایان برای بازنویسی یا تکرار تاریخ، یک جعبه شن‌بازی تاریخی واقعی است که به شما اجازه می‌دهد جهان را هر طور که می‌خواهید بازسازی کنید.

سطح جزئیات این بازی آن را برای غرق‌شدن در تاریخ ایده‌آل می‌کند. رویدادهای تاریخی می‌توانند تأثیرات چشمگیری روی روند بازی شما داشته باشند؛ برای مثال، یکی از به‌روزرسانی‌های اخیر بازی رویدادهایی چون طاعون و مرگ سیاه را اضافه کرده است، به این معنی که بیماری‌ای مهارناپذیر ممکن است تمام زحمات شما در ساختن قلمروتان را نابود کند. با درنظرگرفتن ویژگی‌هایی چون جنگ‌های مذهبی و صلیبی، این بازی باعث می‌شود رویدادهای تاریخی مهم و تأثیرگذار به نظر برسند.

۲. Ghost of Tsushima

تعداد کمی از بازی‌ها فرهنگ‌های تاریخی را به‌اندازه Ghost of Tsushima با احترام به تصویر می‌کشند. بازی‌کردن این عنوان علاقه‌ای تازه در من به فرهنگ و تاریخ ژاپن ایجاد کرد و تجربه‌ام از بازی را به‌اندازه‌ای که سرگرم‌کننده بود، آموزنده نیز ساخت. البته این واقعیت که بازی به‌خودی‌خود بسیار سرگرم‌کننده است، بی‌تأثیر نبود؛ اما تعهد آن به آشناکردن بازیکنان با فرهنگ ژاپن فئودال به‌اندازه هر چیز دیگری برایم جذاب بود.

Ghost of Tsushima موفق است؛ چون بازیکنان را تشویق می‌کند با فرهنگ و تاریخ دنیایش تعامل داشته باشند و برای این کار به آن‌ها پاداش می‌دهد. گیم‌پلی آن بر پایه فرهنگ شکل‌گرفته، نه اینکه فرهنگ را به نفع گیم‌پلی خم کند. دنبال‌کردن روباه‌ها برای رسیدن به زیارتگاه‌های ایناری، حمام گرفتن در چشمه‌های آب‌گرم نقشه، و سرودن هایکو همگی تعادلی میان مشارکت فرهنگی و مزایای درون بازی ایجاد می‌کنند. این بازی ثابت می‌کند که برای ساخت یک بازی ویدئویی سرگرم‌کننده نیازی نیست بازنمایی فرهنگی و تاریخی مناسب را قربانی کرد.

۱. Red Dead Redemption 2

به‌عنوان یک تاریخ‌دان و طرف‌دار همیشگی بازی‌های ویدئویی، Red Dead Redemption 2 بازی محبوب من در تمام دوران است. توصیف این‌که این بازی تا چه اندازه یک شاهکار روایی است دشوار است. دنیای آن واقعاً زنده احساس می‌شود و گواهی است بر قدرت داستان‌گویی محیطی در بازی‌های ویدئویی. این بازی با خلق جهانی به‌شدت فراگیر، شما را ترغیب می‌کند تا تجربه‌های شخصیت‌ها را نه‌تنها ببینید و بشنوید، بلکه احساسشان کنید، و همین موضوع تأثیر احساسی داستان را افزایش می‌دهد.

یکی از درخشان‌ترین جنبه‌های تاریخی داستان این بازی این است که تلاش گروه‌های مختلف برای حفظ سبک زندگی‌شان در محیطی در حال تغییر را به تصویر می‌کشد. برای گروه Van der Linde، کاهش‌پذیرش اجتماعی رفتارهای خلاف‌کارانه و منافع شرکت‌های بزرگ که پینکرتون‌ها را به دنبالشان می‌فرستند، تهدیدی برای موجودیت آن‌ها بود. در همین حال، شخصیت‌های بومی آمریکایی بازی ضربه اصلی را از گسترش غربی آمریکا که توسط ارتش و شرکت‌ها هدایت می‌شد دریافت کردند. این مضامین بازتاب‌دهنده تجربه‌های واقعی مردم در اواخر دهه ۱۸۰۰ آمریکا هستند.

منبع: Medium


عجیب‌ترین یوتیوبرهای ایرانی! میزگیم با لیل شایان و ویب‌هد ‪@WeebHead‬

Loading

source

shakotardid.ir

توسط shakotardid.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *