فریب ظاهر رنگارنگش را نخورید. انیمه Oshi no Ko یک اثر معمولی درباره آیدلها نیست. این انیمه در زمان پخش اولین قسمت ۹۰ دقیقهای خود، همه را شگفتزده کرد. در تصورات هیچکس نمیگنجید که داستان غیرفانتزی درمورد آیدلها بتواند بسیاری از مخاطبان را تحتتأثیر قرار دهد و حتی بهتزده کند. گرچه داستان آی در این انیمه با لحنی شاد و امیدوارکننده آغاز میشود، اما پایان تلخ و تراژیک آن، زخمی عمیق بر روح آکوا و روبی باقی میگذارد؛ زخمی که آکوا را در مسیر انتقام قرار میدهد.
اگر از خط اصلی داستان و تلاش آکوا برای یافتن قاتل آی فراتر برویم، روایتهای گستردهتری نیز در این انیمه دیده میشود. از فشار بیوقفه روی آیدلها گرفته تا پشتپرده تاریک شهرت در صنعت سرگرمی، همگی در این انیمه بهطور جدی پیگیری میشوند. در این مطلب ۱۰ مورد از مهمترین مسائل اجتماعی را که انیمه Oshi no Ko به آن میپردازد، مورد بررسی قرار میدهیم.
۱۰. واقعیت تلخ زندگی سلبریتیهای کودک
شخصیت کانا آریما به عنوان یک ستاره کودک، چالشهای پیشرفت در صنعت سرگرمی را به تصویر میکشد
هیچکس نمیداند که پشت چهره خندان کودکان ستاره صنعت سرگرمی، چه اتفاقات بیرحمانهای در جریان است. سیر رشد کانا آریما، این واقعیت دردناک را به بهترین شکل ممکن نشان میدهد. کانا زمانی یک ستاره کودک مشهور بود، اما هرچه سنش بالاتر رفت و وارد دوره نوجوانی شد، این حقیقت که نمیتواند مانند گذشته نقشهای کودکانه بازی کند، مانند سیلی به صورتش خورد.
ستارههای کودک اغلب تحت فشار زیادی هستند. کمپانی از آنها انتظار دارد که بدون داشتن حتی یک حاشیه یا جنجال، به چهرههایی موفق در بزرگسالی تبدیل شوند و همچنان در چشم مردم جذاب بمانند. با این حال زمانی که مخاطب از دید کانا به اثرات این فشار بر کودکان صنعت سرگرمی نگاه میکند، درمییابد که ادامه دادن همان موفقیت دوران کودکی، بههیچوجه کار آسانی نیست.
صنعت سرگرمی همواره به دنبال افرادی بهتر و جدیدتر است که نظر مخاطبان را به خود جلب کند. این واقعیت برای کانا چنان سنگین بود که پذیرفتنش ضربهی روحی عمیقی بر او وارد کرد. انیمه Oshi no Ko از خلال داستان کانا، تصویری صادقانه از فشارهای پنهانی ارائه میدهد که بسیاری از چهرههای جوان در مسیر رشد کردن و حرفهای شدن با آن مواجهاند.
۹. بیپناهی سلبریتیها با در برابر کاربران ناشناس اینترنتی
آکانه با بدترین نوع قلدری مواجه میشود
متاسفانه برخی از مردم به خود این حق را میدهند که از جزئیترین ابعاد زندگی سلبریتیها باخبر باشند، آنها را زیر سوال ببرند و حتی به آنها توهین کنند. هرچند شهرت بر پایه تأیید عمومی استوار است و سلبریتیها برای بقا به همین توجه نیاز دارند، اما این رابطه نابرابر میتواند آسیبزا نیز باشد. آکانه بهعنوان بازیگری نابغه شناخته میشود و میتواند هر نقشی را بهخوبی ایفا کند. با این حال، حضور او در ریالیتی شویی به نام LoveNow زندگیاش را نابود میکند.
فشار ناشی از دریافت نظرات توهینآمیز، تمسخر، انتقادهای تند و انتظارات غیرواقعبینانه، آکانه را دچار نوعی شرم و خودسرزنشی میکند و درنهایت باعث میشود که او دست به خودکشی بزند. انیمه Oshi no Ko با نگاهی صریح، تأثیر روانی حملات کاربران ناشناس اینترنتی را بهتصویر کشیده است. کسانی که از پشت صفحه گوشیهایشان، انسان دیگری را بیرحمانه نابود میکنند و پس از آن توسط هیچ دستگاه قضایی محاکمه نمیشوند.
۸. تشویق به رقابت سالم اما با اعمال فشار
رقابتها اغلب به خوبی پایان نمییابند
مرز میان رقابت سالم و دشمنی، بسیار باریک است. اگرچه قرار گرفتن در برابر افرادی همسطح یا قویتر برای شخصیتهایی مانند روبی، کانا و حتی آکانه به عاملی انگیزشی تبدیل شده است، اما این رقابت همواره پایان خوشی ندارد. ناروشیما، دیگر شخصیت حاضر در انیمه نمونه واضح این روش ناسالم برای پیشرفت است. او در طول تمام تمرینهای نمایش Tokyo Blade بهخاطر بازی متوسطش بارها مورد انتقاد قرار میگیرد.
قرار دادن ناروشیما در کنار بازیگران قویتر، نه تنها باعث رشد تواناییهای او نمیشود، بلکه بیشتر او را دچار آسیبهای روانی میکند. اطرافیان ناروشیما به جای آنکه او را تشویق و حمایت کنند، ناتوانیاش را به رخ میکشند. ناروشیما هم که بهخوبی میداند سطح بازیگران دیگر از او بالاتر است، تصمیم میگیرد دست از تلاش برندارد و کاری برای پیشرفت خود انجام دهد.
انیمه اوشی نو کو با دقت به این نکته میپردازد که هنرمندان جوان گاه نیاز دارند این حقیقت را بشنوند که رقابت همیشه به معنای بهتر بودن از دیگران نیست. متوسط بودن هم هرگز نشانه شکست نیست و اگر نقش و موقعیت مناسبی فراهم شود، حتی با مهارتهای معمولی نیز میتوانیم بدرخشیم.
۷. مشکلات پنهان نویسندگان با اقتباسهای سینمایی
این موضوع، معضلات پیش روی نویسندگان و طراحان مانگا را برجسته میکند
حتی اگر از آشفتگیهای زندگی سلبریتیها حقایقی به گوشمان خورده باشد، بعید است از دردسرهایی که نویسندگان دچارش میشوند چیزی بدانیم. مخصوصا اگر پای اثر اقتباسی درمیان باشد. فصل دوم انیمه که حول تولید یک اجرای تئاتر بر اساس مانگای محبوبی بهنام Tokyo Blade میچرخد، چالشها و پیچیدگیهای اثر اقتباسی را به تصویر میکشد، فرآیندی که نیازمند اعمال تغییراتی در فیلمنامه است تا با ماهیت صحنه همخوانی پیدا کند. با این حال، این تغییرات گاه به قیمت کمرنگ شدن پیام اصلی یا عناصر بنیادینی تمام میشود که خالق مانگا قصد انتقال آنها را داشته است.
نمونه واضح این مسئله، اقتباس تصویری Sweet Today است؛ اثری که علیرغم موفقیت مانگای اصلی، در نسخه تصویریاش عملکردی ضعیف و ناامیدکننده داشت. آبیکو سامهجیما نویسنده درونگرای Tokyo Blade است که با دیدن تغییرات ناگهانی در فیلمنامه، خشمگین میشود. درگیری او با نویسنده فیلمنامه و گروه تولید نشان میدهد که حفظ وفاداری به دیدگاه هنری خالق اصلی در مسیر اقتباس، کار بسیار دشواری است.
هرچند این چالش همیشگی نیست، با این حال انیمه Oshi no Ko به شکلی درخشان اهمیت ایجاد تعادلی سالم میان وفاداری به منبع اصلی و تطبیق با ویژگیهای رسانه جدید (فیلم یا تئاتر) را نشان میدهد. فصل دوم این انیمه، بازتابی دقیق از چالشهای اقتباس و تقابل میان دیدگاه هنری و الزامات اجرایی است.
۶. نیمه تاریک جامعه آیدلها
آی، شخصیتی که قربانی استثمار شد
همانطور که از نامش پیداست، مفهوم آیدل در موازات با ایدهآلگرایی تعریف میشود؛ پیوندی میان اجراکننده و مخاطب که بر پایه تصویری بینقص از انسان شکل میگیرد. بر اساس الگوی رایج، آیدلها هنرمندان جوان و بااستعدادی هستند که آواز میخواندند، میرقصند و گاه بازیگری میکنند، هیچ حاشیه یا رابطه عاشقانهای ندارند و از هر نظر انسانهایی استثنایی و بینقص جلوه میکنند.
انیمه با به تصویر کشیدن داستان آی، پشت صحنه تاریک صنعت سرگرمی را برجسته میکند. تاریکیهایی که بسیاری از آیدلها مانند آی را وادار میکند مشکلاتشان را مخفی و یا برای بقا از آنها فرار کنند. آی دختری یتیم و ستارهای نوظهور است که در ۱۶ سالگی از فردی ناشناس باردار شد. او به جای پذیرش واقعیت بارداری ناگهانیاش، فرزندانش را بهطور پنهانی به دنیا آورد و مجبور شد برای حفظ حرفه خود، آنها را مخفی کند.
داستان آی در انیمه Oshi no Ko بهخوبی شکنندگی و انتظارات غیرمعقولی را به تصویر میکشد که حرفه آیدل بودن با خود بههمراه دارد؛ فشارهایی که نهتنها استعداد، بلکه انسانیت فرد را نیز تحتالشعاع قرار میدهند.
۵. سقوط اجباری به دره میانمایگی
هنرمندانی که مجبورند هنرمند نباشند
از آنجایی که صنعت سرگرمی در خدمت نظام سرمایهداری است، موفقیت تجاری این صنعت هدف اصلی آن به حساب میآید. به همین دلیل اکثر هنرمندان به جای آنکه هنرمندان بااصالت و واقعی باشند، مجبورند بیشتر نظر مردم را جلب کنند. کانا آریما و آکانه نمونههای بارزی هستند که برای حفظ جایگاه خود، مجبور میشوند بازی در نقشهای سطحی و عامهپسند را بپذیرند.
کانا با وجود علاقه زیادی که به بازیگری دارد، ناچار میشود نقشهای کلیشهای را بپذیرد؛ نقشهایی که نیاز چندانی به خلاقیت یا ظرافت بازیگری ندارند، اما او را در چرخه صنعت سرگرمی نگه میدارند. در مقابل، آکانه بازیگری نابغه و متد اکتور شناختهشدهای است که نقشهای درخور تواناییهایش دریافت نمیکند. او معمولاً بهعنوان یک جلوه بصری یا شخصیت فرعی در آثار حضور دارد؛ چرا که هنوز به نقطهای نرسیده که برایش نقشهای جدی نوشته شود.
این شرایط نهتنها استعداد آنها را محدود میکند، بلکه اجازه نمیدهد ظرفیت واقعیشان نیز شکوفا شود؛ چرا که بازی در نقشی که خالی از احساسات انسانی است، مجالی برای درخشش هنری باقی نمیگذارد و آنها را به سمت میانمایگی سوق میدهد.
۴. هنرمندان جوان در چنگال استثمار
کانا و آی، دو شخصیتی که مورد سوءاستفاده قرار گرفتند
شاید در نگاه اول انیمه اوشی نو کو پررنگولعاب به نظر برسد، اما واقعیت این است که هدف اصلی آن پرداختن به تاریکترین زوایای صنعت سرگرمی است؛ آنهم نه به شکلی تند یا دلسردکننده، بلکه با روایتی دقیق و آموزنده که در عین ظرافت، واقعیتهای پشت پرده این صنعت را فاش میکند. این انیمه در موقعیتهای مختلف، مخاطب را با مسائل پنهان و نادیده گرفتهشده از صنعت سرگرمی آشنا میسازد. در هر داستان فرعی، چه درباره کانا باشد چه آکانه یا آی، همواره نوعی از سوءاستفاده و بهرهکشی از هنرمندان جوان به تصویر کشیده شده است.
با وجود آنکه ماجرای آی هنوز در هالهای از ابهام قرار دارد، سرنخها بهوضوح نشان میدهند که او قربانی مسئله سوءاستفاده شده و اصلا خبری از عشقی خودخواسته نبوده است. کانا نیز بارها از سوی اطرافیانش تحقیر و کنترل شد و پس ازآنکه دوران اوجش به پایان رسید، کاملا کنار گذاشته شد. مسئله پارتی بازی و رانت نیز از دیگر مواردی است که انیمه به آن میپردازد؛ جایی که نقشهای خیلی خوب نه بر اساس شایستگی، بلکه بر پایه روابط شخصی یا وابستگیهای خانوادگی خاصی که افراد دارند، به عده مشخصی سپرده میشود.
این معضلات ساختاری با دقتی خیرهکننده در Oshi no Ko به تصویر کشیده میشود و داستان بدون آنکه مخاطب را مأیوس کند، با نگاهی نقادانه و انسانی، حقیقت را نشان میدهد.
۳. بیتوجهی به سلامت روان آیدلها
در یک صنعت رقابتی، سلامت روان آخرین چیزی است که به آن توجه میشود
صنعت سرگرمی با کسی شوخی ندارد، دنبال خلاقیت نیست و رقابت در آن اغلب مسموم و ناسالم است. این قاعده در صنعت که به نوعی هنجار تبدیل شده است، بیشترین آسیب را به هنرمندان جوان وارد میکند؛ کسانی که بهدلیل ناپختگی، بهراحتی در معرض سوءاستفاده و دستکاری روانی قرار میگیرند. علاوه بر این، تلاش دائمی برای بهترین بودن و جلو زدن از سایر آیدلها، وضعیت را به مراتب بدتر میکند.
تروما و آسیب روانی آکانه بهخاطر آزار اینترنتی، بیکاری و فراموش شدن کانا و شرم ناروشیما بابت بازیگر متوسط بودنش، نمونههایی ملموس از پیامدهای منفی این انتظارات نامعقول از هنرمندان هستند. هیچ تهیهکننده، فیلمساز یا حتی مدیر برنامهای زمان صرف نمیکند تا تأثیر حرفها و برخوردهای خود بر روان یک هنرمند جوان را تحلیل کند.
تا زمانی که کار بهخوبی پیش میرود، سلامت روان بازیگران نوظهور اصلا اهمیتی ندارد. همچنین در صورتی که وضعیت روانی بازیگر روی کیفیت کارش تاثیر بگذارد، بهراحتی از صنعت کنار گذاشته میشود. داستان انیمه اوشی نو کو با نگاهی واقعگرایانه، این ساختار فرسایشی را مورد انتقاد قرار میدهد و مخاطب را با چهره پنهان و آسیبزننده صنعت سرگرمی روبهرو میسازد.
۲. نقض حریم خصوصی
سوءاستفاده از زندگی شخصی افراد مشهور، نوعی تجاوز به روح و روان آنها است
اگر تنها از بیرون به دنیای شهرت و سرگرمی نگاه کنیم، همه چیز بسیار جذاب و خیرهکننده به نظر میرسد. خانهها و ماشینهای لوکس، استایلهای جذاب و خواستنی همگی تنها پوششی بر زندگی سخت آیدلها هستند. آیدلهای مشهور بهای سنگینی برای باقی ماندن در این صنعت میپردازند که مهمترین آن، از دست دادن حریم خصوصی است. از مزاحمت طرفداران گرفته تا نقض آشکار حریم خصوصی در شبکههای اجتماعی، همگی ناشی از ورود به این صنعت مسموم است که افراد مشهور را به چشم انسان نمیبیند.
آکوا و روبی هرگز نمیتوانستند دربارهی آی صحبت کنند؛ چراکه افشای واقعیت، به رسوایی بزرگی ختم میشد و حیثیت آی را نابود میکرد. از سوی دیگر، هنرمندانی چون کانا یا آکانه حتی نمیتوانند خود واقعیشان را نشان دهند یا آزادانه حرف بزنند. یک جمله اشتباه کافی است تا رسانهها روی آنها متمرکز شوند.
چه خوب و چه بد، زندگی زیر نورافکنها یعنی پذیرش تدریجی این واقعیت تلخ که دوربین همهجا حضور دارد. انیمه اوشی نو کو با نگاهی هوشمندانه و عمیق، درماندگی شخصیتها در برابر این فشار دائمی را به تصویر میکشد؛ فشاری که آنها را به سکوت، انکار یا پنهانکاری وامیدارد.
۱. پیامدهای اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
تراژدی آکوا هنوز او را کنترل میکند
استرس، افسردگی و تروما از جمله اختلالاتی هستند که جنبه فیزیکی ندارند، اما میتوانند انسان را از درون بکشند. این مشکلات که میتوانند تمام جنبههای زندگی را مختل کنند، در صنعت سرگرمی با شدت و پیچیدگی بیشتری ظاهر میشوند. انیمه Oshi no Ko پیامدهای تروما را به بهترین شکل ممکن نشان میدهد. آکوا، برجستهترین قربانی اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) در این انیمه است؛ چراکه شاهد قتل آی بوده است. در ابتدا نیز اینطور بهنظر میرسد که آکوا، تروما و اندوه خود را به خشم و عطشی پایانناپذیر برای انتقام تبدیل کرده است.
با این حال، در فصل دوم و در جریان آماده شدن شخصیتها برای نمایش Tokyo Blade، ناتوانی آکوا در تجربه احساسات واقعی و بهیادآوردن گذشتهاش به نمایش گذاشته میشود. در همین روند نیز متوجه میشویم که آکوا از زمان مرگ آی دچار اختلال PTSD شده و به همین دلیل با هربار یادآوری آن خاطره تلخ، دچار حمله پانیک میشود.
شرایط آکوا بهوضوح نشان میدهد ذهن انسان تا چه اندازه میتواند شکننده باشد، حتی اگر ظاهراً فردی قوی، مصمم و کنترلگر بهنظر برسد. در این بخش، انیمه اوشی نو کو بدون اغراق و با نگاهی انسانی و دقیق، آسیبهای روانی شخصیتها را ملموس و واقعگرایانه روایت میکند.
نظر شما در مورد این انیمه چیست؟ آیا به خوبی توانسته چالشهای زندگی آیدلها را به تصویر بکشد؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
منبع: CBR
عجیبترین یوتیوبرهای ایرانی! میزگیم با لیل شایان و ویبهد @WeebHead
source