
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: تحولات جدید دانشگاه بر مبنای سند تحول و تعالی با تمرکز بر ارتقای نظام علمی، اداری و نقشآفرینی استادان و دانشجویان در حال پیادهسازی است.
به گزارش خبرنگار آنا، محمدرضا ولیلو رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی در نشستی با استادان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب با تشریح ابعاد مختلف برنامههای تحولی این دانشگاه، اظهار کرد: سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، نقشه راهی جامع برای ایجاد تحول در نظام اداری، علمی و ارتباط دانشگاه با جامعه است. بر این اساس این دانشگاه با بازنگری در ساختارهای سنتی به سمت استقرار الگوی ترکیبی از ساختار اداری و ساختار دانشی حرکت میکند.
وی با بیان اینکه در این ساختار جدید، گروههای علمی، استادان، شوراهای تخصصی و دانشکدههای موضوعی نقش محوری دارند، عنوان کرد: ارجاعات اداری از یک روند صرفاً بروکراتیک به روندی تخصصی تغییر یافته است. در نظام دانشی جدید نیز با وجود گروههای آموزشی واحد، استان و در نهایت اتصال آن به گروه آموزشی کشوری، این تحول موجب شده که استادان از یک نقش صرفاً آموزشی به جایگاهی برسند که در فرایند حل مسائل جامعه، صنعت و حتی اداره دانشگاه نقش ایفا کنند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به تمایز میان مأموریت مسئلهمحور و رسالت آموزشی، تصریح کرد: دانشگاه در ساختار جدید با حفظ کیفیت آموزش، مأموریت خود را پاسخگویی به نیازهای واقعی جامعه، صنعت و نظام حکمرانی میداند. بر این اساس، دانشکدههای موضوعی و گروههای آموزشی نه فقط مسئول آموزش؛ بلکه مکلف به شناسایی مسائل اولویتدار منطقه، هدایت پایاننامهها و پروژهها به سمت حل این مسائل و ارتباط فعال با بخشهای خارج از دانشگاه هستند.
ولیلو یکی از طرحهای کلیدی دانشگاه را «طرح حامی» عنوان کرد و گفت: این طرح با هدف بهبود کیفیت ارتباط با دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی راهاندازی شده است. در چارچوب این طرح، دانشجویان میتوانند مکاتبات اداری خود را بهصورت غیرحضوری و از طریق پست الکترونیک انجام دهند. این شیوه، علاوه بر صرفهجویی در زمان به دانشجویان این امکان را میدهد که بدون دغدغه، پاسخ سؤالهای خود را در کوتاهترین زمان و بهصورت مکتوب و دقیق دریافت کنند.
وی درباره نظام ارزیابی عملکرد بیان کرد: ارزیابی عملکرد واحدها، مدیران، اعضای هیئت علمی و حتی ساختارهای دانشگاهی بر مبنای شاخصهای دقیق، مشخص و قابل سنجش در حال انجام بوده؛ هدف از این ارزیابیها، شناسایی نقاط قوت و ضعف، ارتقای کارآمدی و ایجاد نظام پاسخگویی درونسازمانی است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی با تأکید بر نقش دانشکدههای موضوعمحور در تحقق این تحولات، مطرح کرد: این دانشکدهها با ترکیب ظرفیتهای آموزشی، پژوهشی و فناورانه، حلقه واسط میان دانشگاه و جامعه خواهند بود. دانشکدههای موضوعی به جای تمرکز صرف بر رشتههای تحصیلی، بر موضوعات راهبردی و نظام موضوعات متمرکز شده و مسئولیت مأموریتگرایی و پاسخگویی دانشگاه به جامعه را بر عهده دارند.
ولیلو تبیین کرد: ساختار جدید دانشگاه آزاد اسلامی نه صرفاً یک تغییر در چارت اداری؛ بلکه تحول عمیق در فلسفه اداره دانشگاه، نقش استاد، کارمند و جایگاه دانشجو و مأموریتهای دانشگاه در قبال جامعه بوده این ساختار، مدلی برای در مسیر حرکت به دانشگاه مسئلهمحور، کارآمد و آیندهساز که در چارچوب سند تحول و تعالی در حال پیادهسازی در سراسر کشور است.
پیام خدایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب نیز به ارائه گزارش درباره آخرین وضعیت این واحد دانشگاهی، آمار حوزههای مختلف و فعالیت در زمینههای مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی پرداخت.
source