
براساس نامه رسمی شرکت مخابرات ایران که روی سایت کدال منتشر شده است، بعد از این حداقل آبونمان ماهانه برای استفاده از تلفن ثابت در کلانشهرها ۳۰ هزار تومان و در مراکز استانها ۲۲.۵۰۰ تومان خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری آنا؛ بر اساس اطلاعیه رسمی منتشرشده در سامانه کدال، شرکت مخابرات ایران از اعمال نرخهای جدید آبونمان تلفن ثابت بعد از کسب مجوزهای قانونی خبر داده است. طبق این اطلاعیه، از این پس آبونمان ماهانه تلفن ثابت در کلانشهرها ۳۰ هزار تومان، در مراکز استانها ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان و در سایر شهرها ۱۷ هزار تومان خواهد بود.
همچنین، تمامی مشترکان تلفن ثابت از بسته هدیه ۵ هزار دقیقه مکالمه رایگان دروناستانی بهرهمند خواهند شد. بهعنوان نمونه، یک شهروند تهرانی با پرداخت ۳۰ هزار تومان آبونمان، میتواند تا سقف ۵ هزار دقیقه با تمامی شمارههای دارای پیششماره ۰۲۱ بدون پرداخت هزینه اضافی تماس بگیرد.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در نامه خود خطاب به رئیس اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس اوراق بهادار آورده است:
ضرورت بهروزرسانی تعرفهها برای حفظ کیفیت خدمات
باید گفت هرچند مطلوب این است که نرخ خدمات در بلند مدت تغییر کند و نرخ تغییر هم چشمگیر نباشد اما زمانی که تورم وجود دارد، بهروزرسانی دورهای نرخ خدمات تلفن ثابت برای حفظ کیفیت شبکه تماس صوتی و تأمین هزینههای جاری ضروری است.
این هزینهها شامل پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان، نگهداری و بهسازی تجهیزات، توسعه زیرساختها و پایداری خدمات ارتباطی در سراسر کشور میشود. با توجه به افزایش هزینههای عملیاتی و تورم عمومی، ادامه ارائه خدمات با حفظ یا ارتقا کیفیت بدون بازنگری در تعرفهها امکانپذیر نیست.
پایداری اقتصادی اپراتورها در گرو توازن درآمد و هزینه
مسئله دیگری که باید به آن اشاره کرد، اداره شدن اپراتورها در قالب شرکتهای تجاری و لزوم تراز بودن جداول درآمدی و هزینهای آنها است.
بنابراین در شرایطی که تورم در کشور روندی صعودی دارد، انتظار ثبات بلند مدت تعرفهها منطقی به نظر نمیآید، هرچند همه ما علاقهمند به آن هستیم، سرکوب بلند مدت تعرفههای خدماتی از جمله تلفن ثابت میتواند به کاهش کیفیت خدمات و حتی اختلال در ارائه آنها منجر شود.
بنابراین، افزایش تدریجی و منطقی نرخ خدمات، نه بهعنوان یک فشار اقتصادی بر مشترک، بلکه بهعنوان راهکاری برای حفظ پایداری شبکه و تضمین دسترسی عمومی به ارتباطات باکیفیت باید در نظر گرفته شود.
تعدیل تعرفهای در نرخ خدمات آبونمان تلفن ثابت را باید در مجموع تلاشی برای ایجاد تعادل میان منافع مشترکان و الزامات اقتصادی اپراتورها دانست؛ تلاشی که اگر با شفافسازی و اطلاعرسانی دقیق همراه شود، میتواند به درک بهتر افکار عمومی از ضرورتهای اقتصادی حوزه ارتباطات کمک کند؛ چرا که ضرورت نگهداری و حفظ کیفیت شبکهای که ایجاد شده است، حتی اگر مورد استفاده کامل قرار نگیرد، برای کسی پوشیده نیست.
البته مشترکاتی که مایل به استفاده از خدمات تلفن ثابت نیستند، امکان ثبت درخواست جمع آوری خط را دارند و اگر شرکت مخابرات نسبت به جمعاوری اقدام نکند، مشترک میتواند ضمن تماس با سامانه ۱۹۵ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، درخواست خود را پیگیری کند.
ولی اینکه مشترک شبکه را آزاد نکند و خط را در مالکیت خود نگه دارد، بدون اینکه هزینه نگهداری آن را بپردازد، منطقی به نظر نمیرسد، بنابراین برقراری حداقل آبونمان ماهانه برای سرویس تلفن ثابت از منظر منطق اپراتوری و تجاری و حتی حمایت از حقوق مصرف کننده، روشی صحیح برای مدیریت شبکه مخابرات شهری محسوب میشود.
source