فرارو– تاکسی برخط بهعنوان رقیب جدید اسنپ و تپسی پا به میدان میگذارد.
بهگزارش فرارو؛ شهرداری تهران بعد از شکست پروژه کارپینو در دهه 90 حالا سراغ تاکسی برخط میرود و امیدوار است با ایجاد اپلیکیشن جدید، از طرح تاکسی برخط برای تغییر معادلات تاکسیهای آنلاین استفاده کند. تاکسی برخط در خیلی از ریزهکاریها، درمقایسه با رقبای قدیمی متفاوت است. برخلاف اسنپ و تپسی، در تاکسی برخط خبری از مبدا و مقصد دلخواه مسافر نیست و فعلا از سازوکار ایستگاه به ایستگاه استفاده میشود. در شروع فاز اول، تجربه شکست امثال کارپینو، تاکسی برخط را تهدید میکند و خود اعضای شورای شهر تهران نیز از روند ابتدایی تاکسی برخط رضایت ندارند.
تاکسی برخط از کجا میآید؟
سامانه تاکسی برخط را میتوانیم نسخهای جدید از کارپینو بدانیم. اواسط دهه 90 و بعد از شهرت یافتن اسنپ و تپسی، اپلیکیشن دیگری مختص تاکسیرانی برای حمل و نقل آنلاین شهروندان روی کار آمد. کارپینو از طرف تیم پشتیباتی بهعنوان سرویسی معرفی میشد که موفق شده از بین 95 رقیب دیگر، مجوز فعالیت از تاکسیرانی تهران را دریافت کند.
کارپیتو زیرنظر شهرداری فعالیت میکرد و با پرداخت عوارض شهرداری، همه چم و خمهای حضور در میدان رقابت را رعایت میکرد. نتیجه؟ تقریبا 10 سال از شهرت ابتدایی کارپینو میگذرد اما الآن احتمالا بخش قابل توجهی از شهروندان تهرانی برای یادآوری کارپینو باید به ذهنشان فشار وارد کنند. کارپینو فقط نمونهای از تاکسیهای آنلاین شکستخورده در سالهای گذشته است. تیکاپ میتواند مثال دیگری باشد.
تیکاپ، بهار 1403 برای پیدا کردن سهم خود در بازار معرفی شد. برخلاف رقبای دیگری که شکست خورده بودند، با ابتکارهای جدیدی پا به میدان گذاشت. مثلا تعیین نرخ تاکسی توسط مسافر و اضافه شدن آپشنهایی مثل حضور حیوان خانگی در خودرو. تیکاپ اما موفقیتی نداشت و مثل خیلی از رقبای اسنپ و تپسی در سالهای اخیر، سهم چشمگیری از بازار پیدا نکرد.
سامانه تاکسی برخط حالا نمونه جدیدی است. این یکی هم مثل کارپینو به شهرداری تهران ارتباط دارد و با همکاری تاکسیرانی تهران پا به میدان رقابت میگذارد.
تاکسی برخط چه فرقی با اسنپ و تپسی دارد؟
تاکسی برخط در خیلی از ریزهکاریها با اسنپ و تپسی متفاوت است. شهروندی که برای سفر درونشهری یا برونشهری سراغ اسنپ و تپسی میرود، بعد از مشخص کردن مبدا و مقصد، منتظر تایید راننده میماند اما در تاکسی برخط اصلا خبری از مبدا و مقصد دلخواه از سوی مسافر نیست.
تاکسی برخط شهرداری تهران مبتنی بر ایستگاه به ایستگاه است. آنطور که محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران و زیرساخت شورای اسلامی شهر تهران به خبرگزاری مهر گفته، تاکسی برخط، در مرحله نخست فعالیتش، مسیرهای محدودی را پوشش میدهد و برعکس سایر تاکسیهای اینترنتی ، خدمات «از در منزل تا در مقصد» تعریف نشده است.
تاکسی برخط شهرداری مثلا از ایستگاه آزادی تا صادقیه یا هر ایستگاه دیگری فعالیت دارد و بهقول معروف تنها در مسیرهای از پیش تعیینشده کار خواهد کرد.
تاکسی برخط شهرداری قبلا بهعنوان زیرمجموعه اپلیکیشن شهرزاد فعالیت میکرد. همین موضوع انتقادهایی پیرامون طرح شهرداری بهوجود میآورد و حالا قرار است تاکسی برخط شهرداری اپلیکیشن جداگانهای داشته باشد.
تاکسی برخط موفق میشود؟
تاکسی برخط با همه تفاوتهایی که در نگاه اول با رقبا پیدا کرده، مسیر سختی در پیش دارد. اسنپ با سابقه بالای 10 سال و تپسی با حدود 10 سال فعالیت در بازار بخش عمدهای از تقاضای تاکسی آنلاین را در قبضه دارند و طی سالهای اخیر امثال کارپینو و تیکاپ و بقیه بازیگران نوظهور، فرصت عرضاندام پیدا نکردند.
تاکسی برخط حالا با محدودیتها و ایرادهایی که کارشناسان در قدم اول متوجه شدهاند، در مسیری قدم میگذارد که برای موفقیت، به خلاقیت و حربه جدیدی احتیاج دارد. اولین انتقادها به روند کار تاکسی برخط، از سوی خود اعضای شورای شهر تهران مطرح شده است. طوریکه رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران اعتقاد دارد که در این پروژه هیچ همکاری بین شورای شهر و شهرداری وجود نداشته و همین اتفاق میتواند در مسیر تاکسی برخط و موفقیت آن موثر باشد.
source