Wp Header Logo 2588.png

در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی انجمن موسیقی ایران مطرح شد

 ارکستر ملی ایران اساساً ترکیبی از سازهای ایرانی و کلاسیک غربی است و نمی‌توان آن را با یک ارکستر تماماً ایرانی مانند سلانه مقایسه کرد. اگر ارکستر سلانه را ملی بدانیم، به همین دلیل ما تا‌کنون عنوان .ارکستر سازی ایرانی را برگزیدیم

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری انجمن موسیقی ایران، «سلّانه» عنوان ارکستر سازهای ایرانی به رهبری دانیال شاه‌محمدی‌نبی است که برای رسیدن به این نقطه یعنی اجرا در تالار رودکی مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده است. او دانشجوی ارشد نوازندگی موسیقی ایرانی از دانشگاه هنر است  و  در حال حاضر رهبر ارکستر سازهای ایرانی «سلّانه» و ارکستر «جوانان ملی فیلارمونیک تهران» است.

 او و اعضای گروهش که همگی دانشجویان موسیقی هستند قرار است در روزهای ۱۱ و ۱۲ شهریور در تالار رودکی روی صحنه بروند و مجموعه‌ای از آثار آهنگسازان برجسته ایرانی را اجرا کنند.

شاه‌محمدی‌نبی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی انجمن موسیقی ایران درباره شکل گیری ارکستر «سلانه» گفت:این گروه در سال ۱۳۹۸ توسط دانشجویان موسیقی تأسیس شد. ابتدا به‌صورت یک آنسامبل فعالیت می‌کرد و آثار مونوفون و ساده اما بسیار سنتی اجرا می‌کرد.  به‌تدریج هم از نظر کمّی و هم از نظر کیفی رشد کرد و به مرور سعی در انتخاب رپرتواری پیچیده‌تر و معاصر در کنار آثار سنتی کرد و نهایتاً به چیدمان فعلی ارکستر سازهای ایرانی سلّانه، متشکل از ۳۱ نوازنده رسید. پیش از آن به‌عنوان سولیست در گروه می‌نواختم و در کنسرتو «ونوشه» اثر حمید متبسم، هم‌زمان به‌عنوان نوازندهٔ سولیست و رهبر ارکستر روی صحنه رفتم؛ تجربه‌ای متفاوت در موسیقی ایرانی که پس از آن مرا به سوی رهبری ارکستر هدایت کرد.

شاید یکی از مشکلات ارکسترهای خصوصی تامین هزینه های اجرایی و فعالیتهای موسیقایی است  که بعضا منجر به تعطیلی ارکسترها می شود  شاه محمدی نبی رهبر ارکستر سلانه درباره تأمین هزینه‌ها، فضای تمرین و چگونگی جذب نوازندگان در ارکستر سلانه بیان داشت:ارکستر تاکنون هیچ اسپانسری نداشته و تمامی هزینه‌ها توسط اعضا پرداخت شده است.درآمد حاصل از بلیت‌فروشی عموماً صرف پوشش هزینه‌ها می‌شود و در موارد معدود، مازاد آن میان اعضا تقسیم می‌شود. سال‌های نخست حتی در پارکینگ خانهٔ مادربزرگ یکی از اعضا  تمرین می‌کردیم. بعدها با لطف سیدمحسن حسینی خوانندهٔ وقت ارکستر و مدیر برج آزادی امکان تمرین در پلاتوی برج آزادی برایمان فراهم شد. همچنین گاهی شهرام صارمی لطف می‌کردند و فضای مجموعهٔ ارسباران را در اختیارمان قرار می‌دادند.

این رهبر ارکستر ادامه داد: خوشبختانه اکنون تمرین‌ها به‌طور منظم در برج آزادی برگزار می‌شود و بسیاری از مشکلات اولیه برطرف شده است.امروز دیگر مشکل جذب نوازنده نداریم؛ نوازندگان بسیاری در فراخوان ها شرکت می‌کنند و حتی عموما لیست انتظار برای صندلی های ارکستر وجود دارد.

این موسیقی‌دان درباره موازی بودن فعالیت این ارکستر با ارکستر ملی و سازهای ایرانی و همچنین حمایت از آهنگسازان نسل جوان هم گفت: ارکستر ملی ایران اساساً ترکیبی از سازهای ایرانی و کلاسیک غربی است و نمی‌توان آن را با یک ارکستر تماماً ایرانی مانند سلانه مقایسه کرد. اگر ارکستر سلانه را ملی بدانیم، طبیعتاً ارکستر ملی کنونی ملی نخواهد بود و بالعکس. به همین دلیل ما تا‌کنون عنوان ارکستر سازهای ایرانی را برگزیدیم.

او درباره رپرتوار اجرایی ارکستر سلانه در تازه ترین اجرایشان در تالار رودکی گفت: در این برنامه قطعاتی از شریف لطفی، محمدرضا فیاض، حمیدرضا دیبازر، علی ابراهیمی و امیر رستمی اجرا خواهیم کرد. این آثار همگی برای نخستین بار ‌اجرا می شوند و تاکنون روی صحنه نرفته‌اند؛ تنها یکی از قطعات آقای فیاض به نام «سال‌نامه» پیش‌تر ضبط شده، اما هیچ‌گاه اجرا نشده است. بنابراین برنامهٔ پیش‌رو کاملاً تازه و بدیع است.

این نوازنده در ادامه با اشاره به سیاستهای کلی ارکستر در انتخاب رپرتوارهای اجرایی بیان داشت:سیاست کلی چنین است که یک سوم برنامه به آثار کلاسیک و شناخته‌شده اختصاص یابد، آثاری از اساتید مطرح همچون حمید متبسم که پیش‌تر توسط سلّانه اجرا شده است. یک سوم به آهنگسازان معاصر که آثارشان برای نخستین بار اجرا می‌شود نظیر استاد عزیزمان، شریف لطفی و ثلث باقی مانده به آهنگسازان جوانی اختصاص می‌یابد که از طریق فراخوان آفرینش آثارشان را یارای «سلّانه» می‌فرستند.

رهبر ارکستر سلانه افزود: این تصمیم با توجه به نگاه ایجاد بستری پویا و زنده میان آهنگساز، مجری و مخاطب اتخاذ شده است. بدین صورت اساتید حاضر، آثارشان را به‌صورت زنده و با کیفیت خواهند شنید و آهنگسازان جوان نیز امکان اجرای آثارشان را خواهند یافت؛ از همین رو موازنه‌ای مطلوب میان آثار کلاسیک، آثار آهنگسازان مجرب معاصر و آثار آهنگسازان جوان به‌وجود خواهد آمد‌.ارکستر سلّانه، طی هفت سال گذشته سعی در ارتقای کیفیت اجرایی و اعتلای کمی و کیفی رپرتوار خود داشته است.

شاه‌محمدی‌نبی در پایان نیز گفت: امید دارم بتوانیم به زودی از از پتانسیل موجود در آهنگسازان و مجریان بهره مضاعف ببریم و بتوانیم موسیقی ارکسترال ایرانی را به گوش همگان برسانیم.

source

shakotardid.ir

توسط shakotardid.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *