Wp Header Logo 1892.png

از بین بردن اختلاف قیمت، مهم‌ترین مسئله صنعت خودرو کشور؛

اثر مثبت اصلاح قیمت بر تقاضای واقعی در بازار خودرو

در شرایط فعلی تنها اقدام موثر، واقعی ساختن تقاضا است که این امر از طریق اصلاح قیمتی میسر خواهد شد؛ بدین صورت دست واسطه‌ها و دلال‌ها کوتاه شده و مصرف کننده واقعی به بازار ورود خواهد کرد. سیاست قیمت گذاری دستوری در جهت از بین بردن صنعت و جلوگیری از رشد تولید در حال حرکت است؛ این نابودی هدفی بود که آمریکا توسط تحریم‌ها به آن دست نیافت، اما سیاست‌گذاران داخلی توسط شیوه فعلی، به این هدف نزدیک خواهند شد.

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس هیئت مدیره انجمن همگن قطعه سازان کشور در گفتگو با بورس‌نیوز یادآور شد: اولین صنعتی که مورد تحریم آمریکا قرار گرفت، صنعت خودرو بود؛ هرچند تحریم‌های اعمال شده نتوانستند کاری از پیش گیرند، در حال حاضر به نابودی صنعت خودرو از منشا داخلی روی آورده‌اند؛ بدین صورت که توسط اقداماتی که منجر به زیان‌دهی بازار خودرو خواهند شد، این صنعت را به سوی نابودی سوق می‌دهند.

وی با بیان لزوم جلوگیری از زوال صنعت خودرو گفت: همانطور که دولت‌ها مطرح کرده و در تمام مقاطع نیز اشاره شده است، دولت باید دست از قیمت گذاری برداشته و در وهله دوم، از مدیریت کنار بکشد. درصورتی که این اقدام اجرایی شود، صنعت خودرو مجددا می‌تواند روند عادی خود را پیش گیرد.

نجفی‌منش اشاره کرد: درحال حاضر فشارهای بسیاری جهت تعطیلی صنعت خودرو و پیشروی به سوی واردات خودروهای آماده وارد می‌شود که این امر به زیان کلیت اقتصاد کشور خواهد بود و ضروری است با این موضوع مقابله شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن همگن قطعه سازان کشور افزود: درصورتی که قیمت خودرو در ایران از درب کارخانه اصلاح شود و به حدی برسد که خودروساز داخلی توان رقابت با خودروهای وارداتی را پیدا کند، بازار خودرو می‌تواند تولید عادی خود را صورت داده و نیاز داخل را برآورده سازد. همچنین اگر قیمت ها اصلاح شوند، شاهد تقاضای کاذب نخواهیم بود؛ چراکه درحال حاضر بسیاری از تقاضاها کاذب هستند و شاهد خریداری خودرو به دلیل اختلاف قیمت به جای نیاز هستیم.

وی تاکید کرد: از بین بردن اختلاف قیمت سبب ورود خریدار واقعی به بازار خواهد شد و از این طریق صنعت خودرو روند عادی خود را پی خواهد گرفت.

نجفی‌منش اظهار داشت: در حال حاضر، مهم‌ترین مسئله بازار خودرو، اصلاح قیمت است زیرا تقاضا در بازار کاذب است و خریدار صرفا به دلیل اختلاف قیمتی که بین خودرو و قیمت کارخانه وجود دارد، به بازار وارد می‌شود. در دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد این تجربه را داشتیم که قیمت خودرو به مدت ۱۳ سال ثابت بود، زیرا با وجود محدود بودن تولید، اختلاف قیمتی از بین رفته بود و حتی به شرایطی دست یافته بودیم که قیمت بازار از قمیت خودروساز نیز کمتر بود که همه این مسائل نشانه‌های توانایی مدیریت بازار خودرو بودند.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی تنها اقدام موثر، واقعی ساختن تقاضا است که این امر از طریق اصلاح قیمتی میسر خواهد شد؛ بدین صورت دست واسطه‌ها و دلال‌ها کوتاه شده و مصرف کننده واقعی به بازار ورود خواهد کرد. سیاست قیمت گذاری دستوری در جهت از بین بردن صنعت و جلوگیری از رشد تولید در حال حرکت است؛ این نابودی هدفی بود که آمریکا توسط تحریم‌ها به آن دست نیافت اما سیاست‌گذاران داخلی توسط شیوه فعلی، به این هدف نزدیک خواهند شد.

اشتراک گذاری :


source

shakotardid.ir

توسط shakotardid.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *