Wp Header Logo 2937.png

مدیر روابط عمومی صنایع معدنی فولاد سنگان:

برای متفاوت بودن باید متفاوت فکر کرد/ روابط عمومی؛ مرز میان محیط درون و محیط بیرون است

مدیر روابط عمومی صنایع معدنی فولاد سنگان گفت: نگاه مدیرعامل، معاونین و همکاران در فولاد سنگان باعث شده که روابط عمومی یکی از ارکان تصمیم ساز و تصمیم گیر در فولاد سنگان باشد.

به گزارش بورس نیوز، یعقوبی، مدیر روابط عمومی شرکت صنایع فولاد سنگان در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو اظهار کرد: روابط عمومی فولاد سنگان در عصر خرده روایت‌ها به دنبال مطرح کردن روایت خاص خود است. ما به دنبال برند خود هستیم. 

وی ادامه داد: روابط عمومی فولاد سنگان روابط عمومی مولانایی است. به اوایل سال ۱۴۰۲ برگردیم. من و همکاران در روابط عمومی اول یک نتیجه را مشخص کردیم که برای متفاوت بودن باید متفاوت فکر کنیم و متفاوت عمل کنیم. 

یعقوبی با اشاره به گزارش انجمن روابط عمومی آمریکا در سال ۲۰۱۲ خاطرنشان کرد: گزارش سال ۲۰۱۱ انجمن روابط عمومی آمریکا نشان می‌دهد که ۹۲ درصد مردم از کار روابط عمومی اطلاع ندارند. اگر روابط عمومی را به اعضای بدن انسان تشبیه کنیم، بسیاری می‌گویند که روابط عمومی چشم، گوش و زبان سازمان است. 

مدیر روابط عمومی صنایع فولاد سنگان توضیح داد: بسیاری از مدیران و مردم شناخت درستی از کارکرد‌های روابط عمومی ندارند. ما روابط عمومی‌ها شبیه دستفروش‌ها هستیم. مدیران معمولا می‌گویند مهمترین شایستگی روابط عمومی‌ها این است که شایستگی انجام هیچ کاری را نداشته باشند. اما این نگاه در فولاد سنگان وجود ندارد. نگاه مدیرعامل، معاونین و همکاران در فولاد سنگان باعث شده که روابط عمومی یکی از ارکان تصمیم ساز و تصمیم گیر در فولاد سنگان باشد. 

وی افزود: جمله معروفی درباره روابط عمومی‌ها وجود دارد. می‌گویند روابط عمومی بار منفی دارد و بعضی اوقات رسانه‌ها به این مساله می‌پردازند. روابط عمومی نگاه و عملکرد مثبت سازمان را به بیرون انتقال می‌دهد و با جامعه و رسانه وارد یک مونولوگ می‌شود. اتفاقا مرگ یک روابط عمومی مونولوگ گویی است. زیرا مونولوگ گویی باعث می‌شود که واحد‌های روابط عمومی به سمت استبداد در نظر پیش روند. این استبداد در نظر هرگونه انتقاد به روابط عمومی را خنثی خواهد کرد.

یعقوبی در این باره ادامه داد: پدر روابط عمومی در تعریفی عنوان کرد که روابط عمومی مهندسی رضایت بین جامعه شهروندان و سازمان هاست. این از یک نگاه درست است. اینکه مهندسی رضایت و نظر شهروندان صورت بگیرد، درست است. اما فولاد سنگان به همه این مسائل پشت پا زد و از این تصمیم و ساحت فکری عبور کرد. 

 

عدم گفتمان؛ از چالش های روابط عمومی

 

مدیر روابط عمومی فولاد سنگان ادامه داد: عمده چالش‌های روابط عمومی و جامعه ایرانی که به آن گرفتار است، عدم گفتمان است. عدم گفتمان و عدم تفاهم دو معضل اساسی در روابط عمومی است. روابط عمومی‌ها معمولا نظرشان این است؛ آنچه را می‌خواهم، می‌گویم. دیگران می‌خواهند بپذیرند یا نمی‌خواهند. این باعث می‌شود که روابط عمومی‌ها از مساله ساده ابربحران بسازند. این ابربحران هاست که روابط عمومی‌ها را به چالش می‌کشد و این یک پاشنه آشیل برای روابط عمومی هاست. 

یعقوبی افزود: ما چند کار را در ابتدای ۱۴۰۲ آغاز کردیم و به طرح تحول روابط عمومی پرداختیم. عبور از روابط عمومی سنتی به سمت روابط عمومی مدرن و پست مدرن است. نگاه سنتی روابط عمومی که وظیفه آن پوستر چسباندن و بنر زدن، برگزاری همایش و… است که دوران آن گذشته است. روابط عمومی سنتی یک روابط عمومی مرده است. با پیشرفتی که در دنیای حاضر حادث می‌شود روابط عمومی جایگاهی ندارد. 

وی عنوان کرد: این موضوع سنگ بنای ما برای حرکت به سمت برنامه‌هایی شد که مهمترین آن فرایندها، استراتژی‌ها و داشتن نقشه راه کامل برای ارائه دستاوردهاست. نظرم این است که روابط عمومی مرز میان محیط درون و محیط بیرون است. می‌دانیم که پوست انسان محیط درون بدن را از تکان‌های بیرونی حفظ می‌کند. این روابط عمومی یا پوسته مرز شناور محیط درون و محیط بیرون خواهد بود. 

مدیر روابط عمومی صنایع فولاد سنگان گفت: در حوزه روابط عمومی تحقیقاتی انجام دادیم که چرا باید متفاوت باشیم و روایت خود را بنویسیم؟ در نتیجه این تحقیقات، متوجه شدیم که حدود ۷۰ درصد از افرادی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، هیچ ارتباطی با تولیدات محتوایی حوزه صنعت ندارند. ۷۰ درصدی که عموما نسل زد هستند. این باعث شد که تولیدات محتوایی را به سمتی ببریم که مخاطبین این نسل را نیز جذب کنیم. در حوزه تبلیغات و تولید محتوا سعی کردیم ذائقه‌های نسل جدید را به صورت ترکیبی مدنظر داشته باشیم. 

 

نگاه ما به رسانه ها بر پایه تعامل و ارتباط دوسویه است

 

یعقوبی بیان کرد: ما در طرح تحول روابط عمومی فولاد سنگان به الگو‌های جالبی رسیدیم. حتی اخیرا رفتار‌های ایلان ماسک را که رصد کردیم، دیدیم که اثرگذاری تبلیغات رسانه‌ای برای ایلان ماسک طی یکی، دو هفته گذشته حدود ۷۰ میلیارد دلار سرمایه و آورده داشته است. این باعث شده که نگاه ما به رسانه‌ها را بر پایه تعامل و ارتباط دوسویه بگذاریم و با رسانه‌ها به عنوان بازو‌های اجرایی و اصلی‌ترین رکن روابط عمومی تعامل کامل داشته و به نحو احسن استفاده کنیم. درخصوص قدرت رسانه باید بگوییم که زمان جنگ آمریکا به عراق فقط یک رسانه مشروعیت جهانی را برای حمله به عراق ایجاد می‌کند که آن رسانه فاکس نیوز بود. دنیا را متقاعد کرد که باید به عراق حمله شود. 

وی افزود: یک تفاوت اساسی میان رسانه و روابط عمومی وجود دارد و آن این است که رسانه‌ها در ارائه گزارشات و مقالات فضا را برای تفسیر‌های چندگانه آزاد می‌گذارند. وقتی شما یک خبر را منتشر می‌کنید، مخاطب می‌تواند بر حسب ذائقه خود هر برداشتی از آن داشته باشد که این قدرت رسانه است، اما روابط عمومی باید یک تفسیر واحد از اتفاقی که در سازمان رخ می‌دهد ارائه دهد. تفسیر از هر موضوع می‌تواند متفاوت باشد و این هنر روابط عمومی هاست که تفسیری را ارائه دهد که جای هیچ گونه شک و شبهه‌ای نباشد.

مدیر روابط عمومی فولاد سنگان بیان کرد: یکی از ایده‌هایی که در روابط عمومی فولاد سنگان دریافت شد، فرایند هوشمندسازی بود. هوشمندسازی روابط عمومی براساس روانشناسی مخاطب، افکارسنجی، تحویل داده، آینده پژوهی، رفتارشناسی و… در در حال انجام است. دست ما باز است تا بتوانیم واکنش سریعی را در مدیریت بحران در لحظات مختلف داشته باشیم. 

یعقوبی گفت: روابط عمومی بحران ساز است. بتوانیم موارد را از پیش مدیریت کنیم و درصد خطا را به کمترین مقدار ممکن برسانیم. موضوع دیگری که به آن می‌پردازیم، افکارسنجی است. در افکارسنجی نظر تک تک رسانه‌ها و مخاطبین آنها را درباره اقدامات فولاد سنگان بررسی می‌کنیم و براساس آن پلنت‌ها و استراتژی‌ها را تدوین کرده که بتوانیم به بهترین نحو عمل کنیم.

اشتراک گذاری :


source

shakotardid.ir

توسط shakotardid.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *