Wp Header Logo 686.png
چگونه معلمان موفق سال تحصیلی را آغاز کنند؟

معلمان با تهیه مجموعه‌ای از باید‌ها و نباید‌ها، قوانین و انتظارات خود می‌توانند سال تحصیلی را آغاز کنند.

بهاره حاصلیان، معلم با سابقه آموزش و پرورش با بیان اینکه در آستانه بازگشایی مدارس هستیم، در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری آنا، اظهار کرد: من از هفته‌ها قبل‌تر از شروع سال تحصیلی جدید، به عنوان یک معلم باید برنامه‌ریزی بسیار دقیقی برای ثانیه به ثانیه ساعات کاری داشته باشم.

وی با بیان اینکه مطالعه و آشنایی معلمان با تکنولوژی روز ضروری است، تصریح کرد: سلامتی جسم، بهداشت صدا، تقویت فن بیان را یک معلم نباید از بین ببرد. همچنین یک معلم موفق باید بتواند بین روحیه شوخ طبعی یا استفاده از طنز در تدریس و حفظ اقتدار در کلاس، تعادل برقرار کند.

این معلم با تجربه با اشاره به برقراری تعادل در رفتار با دانش‌آموزان، ادامه داد: معلمان باید در لحن صحبت خود با دانش‌آموزان، در نمره دادن، در وقت گذاشتن یا نگاه کردن به هر کدام از آنها عادل باشم.

حاصلیان با بیان اینکه قرار است الگو‌های تجربه شده‌ای را برای برنامه‌ریزی و اجرا در اوایل سال تحصیلی معرفی کنم، ابراز کرد: این امر می‌تواند شما را به یک معلم تأثیرگذار، به یاد ماندنی و موفق تبدیل کند.

وی با بیان اینکه سه جلسه اول کلاس درس روز‌های طلایی هستند، اظهار کرد: معلمان در این سه روز می‌توانند یک سال تحصیلی خوب و موفق را برای دانش‌آموزان شکل دهند؛ لذا ضروری است که معلمان این الگو‌های رفتاری تجربه‌شده را در سه جلسه اول کلاس به کار ببرند.

آموزش پر کردن سطل نیست، بلکه روشن کردن آتش است

حاصلیان تاکید کرد که معلمان باید به ارتباطات و تعاملات انسانی بیشتر از ارائه محتوای درسی اهمیت دهند و ادامه داد: کارل جانگ در این‌باره معتقد است: «گرچه برنامه درسی به‌عنوان ماده اولیه تدریس به‌طور کامل ضروری است؛ اما همون‌طور که گرما عامل حیاتی رشد گیاه است، گرمای احساسات انسانی هم برای روح دانش‌آموزان لازم است». یا به قول ویلیام باتلر یتس: «آموزش پر کردن سطل نیست، بلکه روشن کردن آتش است».

وی با بیان اینکه وظیفه معلم این نیست که ذهن دانش‌آموزان را مثل یک سطل خالی، با آموزش و اطلاعات انباشته کند، اظهار کرد: معلم باید شعله‌های اشتیاق برای یادگیری و روحیه پرسشگری و عواطف انسانی را در آنها روشن کند.

هویت دانش‌آموز در روز‌های ابتدایی سال تنها با اسم معلوم می‌شود

این معلم با تجربه عنوان کرد: معلمان باید بسیار سریع اسامی دانش‌آموزان را همراه با تلفظ درست یاد بگیرند. در روز‌های ابتدایی سال تمام هویت دانش‌آموز تنها با اسم معلوم می‌شود. هر نوع اشتباه در تلفظ نام یا یاد نگرفتن اسم می‌تواند برای آنها این تعریف را داشته باشد که فردی بی‌اهمیت است؛ بنابراین معلمان اگر با دانش‌آموزان از قبل آشنایی ندارند، قبل از شروع جلسه اول اسامی آنها را مرور کنند و از تلفظ دقیق هر کدام آگاه باشند.

وی ادامه داد: در برخی از موارد معلمان باید از خودشان بخواهند که نام و نام خانوادگی‌شان را بیان کنند و سپس با اشتیاق اسم دانش‌آموزان خود را یاد بگیرند.

حاصلیان با بیان اینکه معلمان مجموعه‌ای از باید‌ها و نباید‌ها یا قوانین و انتظارات خود را باید تهیه کنند، ابراز کرد: آنها باید این قوانین را در اولین جلسه کلاس به صورت شفاف به دانش‌آموزان ارائه دهند و از آنها بخواهند که موارد مذکور را در اول دفتر یا کتاب درسی یادداشت کنند. همچنین می‌توانند فهرستی از مجموعه فعالیت‌های درسی که می‌تواند نظر مثبت و تشویق را برای معلمان به همراه داشته باشد را نیز معرفی کنند.

این معلم ادامه داد: معلمان در کلاس درس به روابط دوستانه نیازی ندارند؛ اما به احترام نیاز دارند.

وی با بیان اینکه قبل شروع هر نوع تدریس احترام و تحسین دانش‌آموزان را به خودتان جلب کنید، عنوان کرد: معلمان باید با دانش‌آموزان کمترین رفتار دوستانه داشته باشند. مثلاً کمی از خود تعریف کنند یا برای مثال مؤدبانه و رسمی صحبت کنند.

حاصلیان با بیان اینکه به مرور با افزایش شناخت بین معلمان و دانش‌آموزان نه‌تنها رفتار‌های دوستانه بین شما شکل خواهد گرفت، بلکه اقتدار و احترام شما هم حفظ خواهد شد، اظهار کرد: همچنین با مشکلات رفتاری کمتری روبه‌رو خواهند شد.

این معلم آموزش و پرورش در پایان اظهارات خود خاطرنشان کرد: از قلب خود الهام بگیرید. منطقی باشید و با انگیزه و روحیه مثبت سر کلاس بروید حتی اگر هیچ چیزی بیرون از کلاس خوب نباشد. به شغلتان افتخار کنید که هستی و کائنات، سرنوشت و آینده انسان‌هایی را در گرو تدریس و آموزش‌های شما قرار داده است.

source

shakotardid.ir

توسط shakotardid.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *