اگر فقط به تماشای فیلمهای هری پاتر پرداخته باشید گمان میکنید که او با شکست ولدمورت در یادگاران مرگ ۲ نیروهای تاریکی را از بین برد. منتها موضوع این است که تهدید نیروی تاریکی با ولدمورت تمام نشد و پس از اتفاقات فیلم آخر نیز ادامه پیدا کرد.
هری پاتر قهرمان بیچون و چرای دنیای جادوگری جی. کی. رولینگ است و تقریبا تمام محور داستان براساس او میچرخد. منتها تا به حال فکر کردهاید که او پس از کشتن لرد ولدمورت دقیقا چه چیزی را تغییر داد؟ حقیقت موضوع این است که نیروهای تاریکی موجود در دنیای جادوگری ریشههای عمیقی دارند که با از بین رفتن یک ویلن بزرگ از میان نخواهند رفت. حتی خود هری هم به این موضوع اعتراف کرده و پس از اتمام نبرد هاگوارتز میگوید که تاریکی هنوز دنیای جادوگری را تهدید میکند.
در جمله پایانی Deathly Hollows ما توصیف جالبی در مورد شرایط هری پاتر پس از اتمام نبرد هاگوارتز میشنویم. این جمله میگوید که هری پس از اتمام جنگ به برج گریفندور میرود و منتظر میماند که کریچر (Kreacher) برای او یک ساندویچ بیاورد. کریچر که یک الف خانگی محسوب میشود عملا برده شخصی هری است. در دنیای جادوگری جادوگرها میتوانند بدون هیچگونه زحمتی کارهای شخصی خود را با استفاده از جادو انجام دهند. اما با این حال آنها ترجیح میدهند الفهای خانگی را به عنوان کلفت به خدمت بگیرند و کارهای سخت خانه را به این نژاد بخت برگشته بسپرند.
در دنیای هری پاتر سلسله مراتب قدرت صرفا بر اثر عملگرایی تعریف نمیشود. به گونهای که اگر فردی در جادوگری مهارت بالایی داشته باشد تضمینی نیست که در جامعه هم مقام بالایی به دست آورد؛ چرا که نژاد و خون اصیل و خالص معیارهایی سنجش اصلی هستند. لرد ولدمورت کارهای وحشیانه و اهریمنی خود را با استفاده از هدفش که قدرت طلبی و بالا بردن مقام جادوگران بود توجیه میکرد. در دستی دیگر هری تمام دوران جوانی خود را وقف تمرین و قوی شدن کرد تا بتواند در مقابل این فلسفه بیرحم و ناعادلانه ایستادگی کند.
اما اوضاع زمانی جالب میشود که هری پاتر درست چندین ساعت پس از شکست ولدمورت دقیقا براساس ایدئولوژی دشمن همیشگی دنیای جادوگری عمل میکند؛ آن هم فقط برای اینکه یک ساندویچ بخورد. در واقع هری تنها برای اینکه از یک خانواده اصیل آمده بود و پدر و مادر جادوگر داشت بدون هیچ زحمتی مقام بیشتری از کریچر داشت. البته این موضوع فقط در مورد هری نیست و تقریبا تکتک دانشآموزان هاگوارتز با توجه به قوانین و سلسله مراتب مقام بالاتری از الفهای خانگی و یک سری نژاد دیگر دارند. صبر کنید، آیا این همان ایدئولوژی اصلی ولدمورت نبود؟ اینکه نژاد جادوگران باید از تمامی گروههای دیگر بالاتر قرار گیرد؟
البته قضیه را میتوان از یک نظر دیگر هم بررسی کرد. هری در حین نبرد هاگوارتز تنها ۱۷ سال داشت و شاید به خاطر خستگی منتظر بود تا کریچر برایش ساندویچ بیاورد. شاید او در آن لحظه خاص چنین ذهنیتی داشت و در کل الفهای خانگی را موجوداتی پست نمیدانست. ولی هیچ مدرکی وجود ندارد که این ادعا را رد کند. شاید در دنیای جادوگری هم خیر یا شر مطلقی وجود ندارد و مانند دنیای واقعی همه نسبی به قضیه نگاه میکنند.
اما این پایان بحث ما نیست. در پایان مجموعه همه فکر میکردند که با کشته شدن ولدمورت قضیه تمام شده و دنیای جادوگری به صلح رسیده است. منتها اگر دقت بیشتری به خرج دهید متوجه میشوید که ولدمورت تنها یک شخصیت کاریزماتیک و ترسناک بود که در برههای محدود به عنوان نماینده تاریکی ظهورکرد. اما آن قدرت ترسناک و بیمار گونهای که تام ریدل (اسم اصلی ولدمورت) را وسوسه میکرد ریشههایی به شدت عمیق دارد و با سقوط یک ویلن از میان نمیرود.
در سال ۹۹۰ سالازار اسلایدرین تصمیم گرفت هاگوارتز را از افرادی که خون اصیل ندارند تهی کند و همه آنها را به بیرون بیندازد. منتها در سال ۱۹۹۰ (هزار سال بعد) و وقتی که هری پاتر وارد داستان شد جامعه جادوگری هنوز الفهای خانگی به عنوان برده استفاده میکرد، به گوبلینها اجازه استفاده از چوب دستی را نمیداد، سانتورها (Centaurs) را محدود میکرد و گرگینهها را به کلی از کار بیکار کرد. اینها دقیقا معنی نژاد پرستی هستند که هری پاتر قصد داشت در مقابل آن ایستادگی کند.
در چشمه برادران جادویی (The Fountain of Magical Brethren) که در وزارت جادو قرار دارد ما یک تصویر جالب میبینیم. یک سانتور، گوبلین و الف خانگی به شکل تحسین برانگیزی به دو جادوگر خیر شدهاند (به گونهای که انگار به ارباب خود نگاه میکنند). در واقع بیعدالتی و نژاد پرستی آنقدر در دنیای جادوگری ادامه پیدا کرد که خود این موجودات نیز آن را پذیرفتهاند. به قول معروف هنگامی که بیعدالتی به قانون تبدیل شود، گسترش آن صرفا یک وظیفه خواهد بود.
نظر شما در این باره چیست؟ دیدگاههای خود را با تیم کافهبازار و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.
منبع: Business Insider
بهترین دیالسیهای تاریخ با امید لنون و شایان
source