![](https://cdn.entekhab.ir/files/fa/news/1403/11/23/1914600_708.jpeg)
در حال حاضر، آکادمی اسکار قوانینی اختیاری برای افشای استفاده از هوش مصنوعی در فیلمها دارد، اما به دلیل جنجالهایی که حول فیلمهایی مثل The Brutalist به راه افتاده، این آکادمی احتمالاً در نظر دارد تا این قوانین را اجباری کند.
به گزارش انتخاب و به نقل از gizmodo؛ فیلم The Brutalist ساختهی بردی کوربت با اندازهگیری حماسی، فیلمبرداری شگفتانگیز و مدت زمان طولانیاش نظر بسیاری از مخاطبان را جلب کرده است. اما در عین حال، این فیلم با جنجالهایی روبهرو شده است، به ویژه به دلیل استفاده از هوش مصنوعی برای تغییر و تنظیم صداهای بازیگران. چندین فیلم دیگر که در این فصل جوایز اکران شدهاند نیز از هوش مصنوعی در تولید خود استفاده کردهاند و حالا آکادمی اسکار در حال بررسی این است که آیا باید قوانینی برای افشای این تکنولوژی اجباری کند.
طبق گزارش Variety، ابزارهای یادگیری ماشینی به طور گسترده در فیلمهای اخیر به کار رفتهاند و آکادمی در حال بررسی نحوه استفاده از این تکنولوژی در هر بخش سینماست. احتمالاً در قوانین اسکار 2026، استفاده از هوش مصنوعی به طور اجباری افشا خواهد شد. این قوانین قرار است در آوریل 2026 منتشر شوند.
فیلم The Brutalist داستان لászló Tóth، معمار یهودی مجارستانی که از یک اردوگاه نازی جان به در برده و پس از جنگ جهانی دوم به آمریکا میرود و درگیر مسائل یک تاجر ثروتمند میشود، را روایت میکند. استفاده از هوش مصنوعی در این فیلم پس از آنکه برای ده جایزه اسکار نامزد شد، توجهات زیادی را به خود جلب کرد. جنجالها پس از مصاحبهای با ویرایشگر فیلم، Dávid Jancsó، مطرح شد. او به RedShark News گفت که برای ایجاد لهجههای مجارستانی واقعی برای بازیگران، از شرکت نرمافزاری اوکراینی به نام Respeecher استفاده کردهاند. به علاوه، این فیلم از هوش مصنوعی برای طراحی برخی از نقشههای معماری که در فیلم دیده میشود، بهره برده است.
جاندسو در این باره اظهار داشت: «صحبت کردن درباره هوش مصنوعی در صنعت سینما هنوز هم بحثبرانگیز است، اما نباید اینطور باشد. باید درباره ابزارهایی که هوش مصنوعی میتواند در اختیار ما بگذارد، با دیدی بازتر صحبت کنیم. هیچ چیزی که در فیلم با هوش مصنوعی ساخته شده، چیز جدیدی نیست. فقط این کارها را سریعتر انجام میدهد. ما از هوش مصنوعی برای ساخت جزئیات کوچک استفاده میکنیم، جزئیاتی که به دلیل محدودیتهای مالی و زمانی نمیتوانستیم آنها را به صورت دستی فیلمبرداری کنیم.»
هوش مصنوعی برای هالیوود چالش بزرگی است و صنعت هنوز نمیداند که آیا باید این ابزارها را ممنوع کند یا به طور گستردهتری از آنها استفاده کند. سال گذشته، OpenAI تلاش کرد تا استودیوهای هالیوود را به خرید تکنولوژی تولید ویدیو خود به نام Sora ترغیب کند. فیلم The Irishman مارتین اسکورسیزی نیز برای بازسازی چهره بازیگرانش در فلاشبکها از فناوریهای مشابه دیپفیک استفاده کرد. با وجود این، شواهد زیادی نشان نمیدهد که تماشاگران خواستار استفاده بیشتر از چنین فناوریهایی در فیلمها باشند.
این موضوع پرسشهای زیادی را دربارهی نقش آینده هوش مصنوعی در صنعت سینما مطرح میکند. آیا در آینده نزدیک، هوش مصنوعی تنها در فرآیندهای تولید، بلکه در نوشتن داستانها و طراحی فیلمها هم نقش بیشتری ایفا خواهد کرد؟ آیا نهادهای نظارتی و جوایز معتبر مانند اسکار قادر خواهند بود تا قوانین لازم برای مدیریت این فناوریهای نوظهور را به طور مؤثر اعمال کنند، تا از آسیبدیدن جنبههای انسانی و خلاقانهی سینما جلوگیری کنند؟
source