برند پرنسسهای دیزنی یکی از موفقترین داراییهای شرکت والت دیزنی است، اما همه پروژههای مرتبط با آن موفق نبودهاند. درست است که یک پرنسس (سفیدبرفی) سرآغاز فیلمهای انیمیشن بلند دیزنی بود؛ اما تمرکز روی یک پرنسس همیشه تضمینی برای موفقیت نیست. برای مثال، زیبای خفته در زمان اکران اولیه خود در گیشه عملکرد خوبی نداشت. با این حال، زمانی که دیزنی در دهه ۱۹۸۰ دوران رکود خود را سپری میکرد، بار دیگر یک پرنسس (آریل) با فیلم پری دریایی کوچک باعث شد دیزنی وارد دوران طلایی جدیدی شود. از این رو، در اوایل دهه ۲۰۰۰، زمانی که دیزنی تصمیم گرفت برند جداگانهای برای پرنسسهای خود ایجاد کند، از نظر آماری، روی یک دارایی نسبتاً امن سرمایهگذاری کرده بود.
در سال ۲۰۰۷، دیزنی یک انیمیشن موزیکال را بهصورت مستقیم برای انتشار روی DVD عرضه کرد که قرار بود آغازگر یک مجموعه جدید باشد. این اثر با نام Disney Princess Enchanted Tales: Follow Your Dreams، شامل دو انیمیشن کوتاه جدید با حضور دو پرنسس محبوب دیزنی بود. اما فروش این اثر آنقدر ضعیف بود که کل پروژه پس از اولین قسمت لغو شد.
Disney Princess Enchanted Tales؛ مجموعهای که به سرانجام نرسید

انیمیشن Disney Princess Enchanted Tales: Follow Your Dreams
تا سال ۲۰۰۷، برند پرنسس دیزنی به موفقیتی بزرگ تبدیل شده بود و دیزنی تنها دو سال با معرفی پرنسس جدید خود، تیانا، فاصله داشت. از زمان راهاندازی این برند در سال ۲۰۰۰، دیزنی به دنبال راههای جدیدی برای استفاده از این دارایی ارزشمند بود. اما یک مشکل وجود داشت: این برند از مجموعهای از فیلمهای کاملاً متفاوت تشکیل شده بود. برخلاف دیگر فرنچایزها، پرنسسهای دیزنی مجموعهای یکپارچه با دنبالهها و پیشدرآمدهای مشخص نبودند؛ بلکه هرکدام شخصیتهایی مستقل با داستانها، جهانها و خطهای زمانی متفاوت بودند.
بنابراین، دیزنی باید راهی پیدا میکرد تا این برند تقریبا ۱۰ ساله را گسترش داده و محتوای جدیدی برای آن تولید کند. مشکل این بود که حضور همه این پرنسسها در یک فیلم مشترک منطقی به نظر نمیرسید (سالها بعد، Ralph Breaks the Internet راهحلی برای این قانون سختگیرانه دیزنی ارائه کرد). پس، دیزنی ایدهای را مطرح کرد: برای هر پرنسس یک انیمیشن کوتاه بسازد و سپس دو داستان را در یک مجموعه بهصورت DVD منتشر کند.
در آن زمان، سرویسهای استریم هنوز به جایگاه امروزی خود نرسیده بودند و استودیوی DisneyToon همچنان روی دنبالههای DVDبرای محبوبترین فیلمهای دیزنی سرمایهگذاری میکرد. اما کیفیت این دنبالهها بسیار متغیر بود و Disney Princess Enchanted Tales: Follow Your Dreams در نهایت نتوانست از نظر خلاقیت و جذابیت جایگاه خاصی برای خود دستوپا کند.
اولین DVD شامل دو انیمیشن کوتاه ۲۵ دقیقهای بود که پرنسس یاسمین (از علاءالدین) و پرنسس آرورا (از زیبای خفته) را در نقشهای اصلی داشت.
داستان آرورا با عنوان «The Keys to the Kingdom» معرفی شد و ارین تورپی صداپیشگی این شخصیت را بر عهده داشت. داستان درباره آرورا است که در غیاب والدینش و شاهزاده فیلیپ، مسئولیت اداره پادشاهی را بر عهده میگیرد؛ اما درگیر مشکلاتی با یک چوب جادویی میشود.
داستان یاسمین هم با نام «More Than a Peacock Princess» ساخته شد و لیندا لارکین صداپیشگی این نقش را انجام داد. این داستان بر شخصیت مستقل یاسمین تأکید داشت و روایتگر تلاش او برای به دست آوردن مسئولیتهای بیشتر در مقام یک پرنسس و جلب احترام مردم از طریق تلاشهایش بود.
هرچند خلاصه داستانها بیضرر و ساده به نظر میرسند، اما اجرای آنها چندان موفق نبود و نتوانست نظر مخاطبان را جلب کند.
صداپیشگان اصلی در Disney Princess Enchanted Tales: Follow Your Dreams
- ارین تورپی در نقش پرنسس آرورا
- کَسیدی لَدِن در نقش آرورا (صداگذاری آوازها)
- کوری برتون در نقش شاه استفان
- باربارا دیرکسون در نقش ملکه لیا، فلورا
- جف بنت در نقش لُرد دوک، شاه هوبرت، همسایهی شماره ۱، کشاورز، سلطان، نقاش
- راجر کریگ اسمیت در نقش شاهزاده فیلیپ
- روسی تیلور در نقش فاونا
- ترس مکنیل در نقش مِریوِدِر
- لیندا لارکین در نقش پرنسس یاسمین
- لیا سالونگا در نقش یاسمین (صداگذاری آوازها)
- گیلبرت گاتفرید در نقش یاگو
- فرانک وِلکِر در نقش ابو، راجا
با وجود حضور برخی از برترین صداپیشگان آن دوره، حتی این انیمیشنهای کوتاه نیز نتوانستند فروش موفقی داشته باشند. یکی از نقدها به صراحت بیان میکند:
«Follow Your Dreams به هیچ وجه نمایانگر بهترین کیفیت انیمیشن نیست، حتی در سطحی قابلقبول هم نیست، آن هم برای استودیوی DisneyToon. این اثر کیفیتی شبیه به ویدئوهای ارزانقیمت دارد. کاملاً مشخص است که هیچ بخشی از آن با تکنیک انیمیشنAnimating on the Ones ساخته نشده است. این یک روش صرفهجویی در هزینه است که باعث میشود حرکات سفت و غیرطبیعی به نظر برسند؛ چیزی که DisneyToon در سالهای اخیر با موفقیتهای بیشتر فیلمهایش تا حد زیادی از آن فاصله گرفته بود.»
یکی دیگر از نقدها این پروژه را یک «تلاش آشکار برای کسب درآمد» توصیف کرد و آن را «محصولی از دیزنی، با تأکید بر کلمه محصول» نامید. حتی مری کوستا، صداپیشهی اصلی آرورا، اظهار داشت که این پروژه بهسادگی «نتوانست موفق باشد.»
پس از این شکست، شارون موریل، رئیس استودیوی DisneyToon، از سمت خود کنارهگیری کرد و جان لستر تغییرات گستردهای را در بخش انیمیشن دیزنی انجام داد. اولین اقدام او، لغو ادامهی این مجموعه و قسمتهای برنامهریزیشدهی دیگر با حضور پرنسسهای دیزنی بود؛ برخی از آنها حتی در پیشنمایشها نیز ظاهر شده بودند.
دنبالههای پرنسسهای دیزنی معمولاً ناامیدکننده هستند

انیمیشن Beauty and the Beast: The Enchanted Christmas
این اولین تلاش دیزنی برای ادامه دادن داستان پرنسسهای محبوبش نبوده و احتمالاً آخرین هم نخواهد بود. اما همه این تلاشها کیفیت یکسانی نداشتهاند. یکی از اولین پرنسسهایی که دنبالهای مستقل دریافت کرد، بل (از دیو و دلبر) بود.
در سال ۱۹۹۷، Beauty and the Beast: The Enchanted Christmas بهصورت مستقیم روی ویدئو منتشر شد. داستان این فیلم در دوران اسارت بل در قلعهی دیو و در زمان تعطیلات کریسمس رخ میدهد. در این روایت، مشخص میشود که دیو از کریسمس متنفر است، زیرا در همان روز نفرین شد و برای همیشه به یک هیولا تبدیل شد. در نهایت، بل و سایر اشیای جادویی قلعه کمک میکنند تا دیو دوباره معنای کریسمس را در قلب خود پیدا کند.
پیش از آنکه دیزنی نسخهی خاص خود از سرود کریسمس را با بل و دیو روایت کند، یاسمین نیز در دو دنبالهی علاءالدین حضور داشت. بازگشت جعفر (۱۹۹۴) و علاءالدین و شاه دزدان (۱۹۹۶) آغازگر روند ساخت دنبالههای دیزنی بودند و استانداردهای نهچندان بالایی را برای این تولیدات تعیین کردند.
البته میتوان گفت که بازگشت رابین ویلیامز در علاءالدین و شاه دزدان تا حدی کیفیت آن را بالا برد. علاوه بر این، حضور جان ریس-دیویس در نقش قاسم (پدر گمشدهی علاءالدین) نیز به جذابیت فیلم اضافه کرد. اما همچنان، کیفیت انیمیشن و موسیقی این دنبالهها بهمراتب پایینتر از نسخهی اصلی علاءالدین بود. با این حال، از اولین دنباله در موج طولانی از فیلمهایی که صرفاً برای سودآوری ساخته شدند، نباید انتظاری بیش از این داشت.
ادامه یافتن داستان پرنسسها در اواخر دهه ۹۰ و اوایل ۲۰۰۰

انیمیشن Pocahontas 2: Journey to a New World
در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل ۲۰۰۰، داستان برخی از پرنسسهای دیزنی ادامه یافت. Pocahontas 2: Journey to a New World محصول سال ۱۹۹۸ با الهامگیری (البته بسیار سطحی) از تاریخ ساخته شد. در این فیلم، پوکاهانتس به انگلستان سفر میکند و در مسیر خود با جان رولف، که صداپیشگی او را بیلی زین بر عهده دارد، آشنا میشود.
دو سال بعد، در سال ۲۰۰۰، دیزنی The Little Mermaid 2: Return to the Sea را منتشر کرد. این دنباله از یکی از کلیشههای همیشگی دنبالههای سینمایی استفاده میکند: محوریت داستان روی فرزند شخصیت اصلی است که مخاطبان در فیلم اول عاشقش شدند. فیلم، با همان کیفیت انیمیشن ضعیف دنبالههای پیشین، عملاً داستان فیلم اول را برعکس کرده و این بار دختر آریل، یعنی ملودی، را نشان میدهد که بهشدت آرزو دارد بخشی از دنیای زیر دریا باشد!
این فیلمها، مانند بسیاری از دیگر دنبالههای دیگر، هرگز نتوانستند به موفقیت یا محبوبیت آثار اصلی دست پیدا کنند.
سیندرلا ۳: خیلی بد، خیلی جذاب!

انیمیشن Cinderella 3: A Twist in Time
سیندرلا هم یکی دیگر از پرنسسهای دیزنی بود که نه یک، بلکه دو دنباله دریافت کرد. انیمیشن Cinderella II: Dreams Come True محصول سال ۲۰۰۲ بهعنوان یک فیلم اپیزودیک ساخته شد و دنبالهای مستقیم بر فیلم اصلی سال ۱۹۵۰ بود. این فیلم شامل سه داستان مرتبط بود:
- «هدف، جلب رضایت است»
- «افسانهی بلند»
- «یک عشق غیرمعمول»
این مجموعه بیش از حد کلیشهای و کودکانه بود؛ اما در بخش پایانی فیلم، یک داستان مهم برای یکی از شخصیتهای فرعی روایت شد که بعدها جزئی از روایت رسمی دیزنی شد:
آناستازیا، یکی از خواهران ناتنی سیندرلا، با یک نانوای مهربان آشنا شده و عاشق او میشود. این ماجرا بعد انسانیتری به شخصیت او میبخشد؛ برخلاف دریزلا، که همچنان شخصیتی خودخواه دارد.
بااینحال، سیندرلا ۲ هیچگاه موفقیت چشمگیری کسب نکرد و از نظر روایت داستانی، فاصله زیادی با نسخه اصلی داشت.
پنج سال بعد، دیزنی Cinderella 3: A Twist in Time را منتشر کرد. این فیلم ادعای خاصی نداشت، اما دقیقاً همان چیزی بود که انتظار میرفت: یک دنبالهی پرهیجان و عجیب!
داستان این بار حول محور بانو ترمین، نامادری شرور سیندرلا، میچرخد که چوب جادویی مادرخواندهی پری را به دست میآورد. او زمان را به عقب برمیگرداند تا شاهزاده را مجبور کند که بهجای سیندرلا، عاشق آناستازیا شود، که به شکل سیندرلا در آمده است.
کیفیت انیمیشن در مقایسه با دیگر دنبالههای پرنسسی دیزنی کمی بهتر بود، اما برخورد سطحی و غیرمنطقی با شخصیتها، بهخصوص در دیالوگها، کاملاً مشهود بود. فیلم بیش از حد اغراقآمیز بود و شباهت چندانی به فضای فیلم اول نداشت، اما… دقیقاً به همین دلیل جذاب بود!
اگر بینندگان بتوانند این نسخه از سیندرلا را از نسخه اصلی جدا ببینند، فیلمی پرهیجان، دیوانهوار و سرگرمکننده انتظارشان را خواهد کشید!
از زمان حضور جان لستر در بخش انیمیشن دیزنی، این نوع دنبالهها بهشدت کاهش یافتند. اما پس از خروج بحثبرانگیز او از شرکت در سال ۲۰۱۸، طرفداران دیزنی ممکن است متوجه شده باشند که تولید دنبالهها توسط دیزنی افزایش یافته است.
امیدواریم که این استودیو روزی یاد بگیرد که کیفیت همیشه بر کمیت اولویت دارد؛ حتی اگر به نظر برسد که دنبالهها و بازسازیها حالا حالاها ادامه خواهند داشت.
منبع: CBR
source