Wp Header Logo 1477.png

به گزارش خبرورزشی، در فرمولا وان، چند نقطه بحرانی در جریان یک گرندپری وجود دارد که می‌تواند نتیجه را تعیین کند.

یکی از این نقاط، توقف‌های پیت است که اگر به‌درستی انجام شود، نوعی رقص مهندسی دقیق به حساب می‌آید.

مقررات ایجاب می‌کند که هر راننده در طول یک گرندپری، حداقل از دو نوع تایر مختلف استفاده کند. این قانون پیت‌استاپ‌ها را به بخش اجتناب‌ناپذیر مسابقه تبدیل کرده است. تیم‌ها باید از میان تایرهای نرم، متوسط و سخت انتخاب کنند؛ هرکدام بسته به شرایط مسیر، سبک رانندگی و وضعیت آب‌وهوا عملکرد متفاوتی دارند.

نیک وولوِرسون، رئیس تیم عملیات مسابقه در ردبول، می‌گوید: «شما نمی‌توانید مسابقه‌ای را بدون پیت‌استاپ ببرید، اما می‌توانید با یک پیت‌استاپ بد آن را ببازید.»

تیم ردبول سریع‌ترین زمان متوسط پیت‌استاپ را ثبت کرده، و تیم مک‌لارن هم در گرندپری قطر ۲۰۲۳، سریع‌ترین زمان تک‌استاپی را با ۱.۸ ثانیه رقم زد.

وولوِرسون توضیح می‌دهد: «نمی‌خواهید به همه فشار بیاورید تا یک رکورد جهانی بزنند، چون در آن حالت اشتباه پیش می‌آید. هدف این است که کاری دقیق و باثبات انجام دهید تا راننده موقعیتش را در پیست حفظ کند.»

تیم ردبول زمان متوسط ۲.۲ ثانیه را هدف گرفته است؛ عددی که تعادلی بین حفظ ایمنی و رسیدن به حداکثر عملکرد در شرایط رقابتی ایجاد می‌کند.

کریس می‌گوید: «باید ثبات داشته باشید. نمی‌شود یک بار پیت‌استاپ سه‌ثانیه‌ای داشته باشید، دفعه بعد ۱.۸، و بعد ۲.۵ ثانیه. چون تیم بعدی با ثبات بیشتر از شما جلو می‌زند.»

راننده‌ها هم باید با دقت بالا عمل کنند. آن‌ها باید دقیقا روی نقطه توقف بایستند؛ حتی چند سانتی‌متر خطا می‌تواند کل عملیات را به‌هم بریزد. آن‌ها باید زودتر ترمز بگیرند چون ماشین سبک‌تر و سریع‌تر شده است. همچنین چون تایرهای سرد در زاویه پایین‌تری قرار می‌گیرند، شتاب‌گیری باید با دقت انجام شود.

پیت‌استاپ‌ها معمولاً شامل حدود ۲۲ نفر می‌شوند، با برخی اعضای پشتیبان. دو نفر خودرو را بالا نگه می‌دارند، دو نفر دیگر تایرهای قدیمی را باز می‌کنند و تایرهای جدید نصب می‌شود. باقی اعضا هرکدام وظیفه‌ای حیاتی بر عهده دارند.

مثل چراغ قرمز چهارراه، همه چیز با یک سیگنال دستی از طرف گنت – کسی که ابزار کنترل را دارد – آغاز می‌شود.

وولوِرسون می‌گوید: «در واقع افراد زیادی درگیر هستند. خیلی‌ها فکر می‌کنند فقط لاستیک عوض می‌شود، اما هرکسی نقش مهمی دارد.»

حتی اختلال در سوخت‌گیری، خرابی تجهیزات یا مشکل نرم‌افزاری می‌تواند نتیجه را تغییر دهد.

او می‌گوید: «می‌توانم تشخیص بدهم که مشکل فنی است یا انسانی. اگر نرم‌افزار خراب شود، سیستم پشتیبانی داریم، ولی فقط کسری از ثانیه برای واکنش فرصت داریم.»

در گرندپری موناکو، مرسدس مجبور شد لوییس همیلتون را از مسابقه خارج کند چون ماشین آسیب دیده بود و امکان پیت‌استاپ وجود نداشت. خودرو باید به گاراژ بازمی‌گشت و زمان زیادی از دست رفت.

پیت‌استاپ همیلتون تقریباً دو دقیقه طول کشید، در حالی که تیم تنها حدود ۴۰ ثانیه وقت داشت.

وولوِرسون گفت: «گاهی ایراد از تجهیزات نیست؛ راننده ممکن است دیر ترمز گرفته، در جای درست نایستاده، یا تایر به‌درستی جا نرفته باشد. یا سوخت دیر تزریق شده. ما همیشه دنبال پیدا کردن یک ثانیه یا نیم‌ثانیه‌ای هستیم که از دست رفته.»

نهاد حاکم بر فرمول یک، FIA، سقف بودجه‌ای برای تیم‌ها تعیین کرده تا مشخص شود سرمایه‌گذاری بهتر در کدام بخش‌ها انجام شود.

وولوِرسون می‌گوید: «به نقطه‌ای رسیدیم که از نظر تجهیزات به حداکثر رسیده‌ایم؛ مگر اینکه بودجه افزایش یابد. بنابراین تمرکز بیشتر بر حفظ تعادل بین تجهیزات و عملکرد است.»

او اضافه می‌کند: «باید در هر ثانیه عملکرد فوق‌العاده‌ای ارائه دهید، چون ممکن است همه‌چیز از هم بپاشد.»

در طول گرندپری‌ها، اتفاقات متنوعی می‌افتد. مخصوصاً با فشار بالا، تیم‌ها باید به‌طور مداوم تمرین کنند تا آماده بمانند.

وولوِرسون می‌گوید: «می‌توانیم یک پیت‌استاپ بی‌نقص انجام دهیم، ولی دفعه بعد باز هم باید تمرین کنیم. افراد زیادی داریم که می‌توانند نقش‌ها را انجام دهند، اما در نهایت باید کسی را انتخاب کنیم که بهترین عملکرد را دارد.»

منبع نیویورک تایمز

source

shakotardid.ir

توسط shakotardid.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *