Wp Header Logo 868.png
آزمون‌های نهایی، شاخص‌های استاندارد سنجش یادگیری هستند

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، با تأکید بر ماهیت علمی و استاندارد آزمون‌های نهایی، گفت: این آزمون‌ها به عنوان ابزاری دقیق، اهداف آموزشی مشخص و سطح یادگیری دانش‌آموزان را در قالب طیف گسترده‌ای از توانمندی‌ها می‌سنجند و نمره میانگین ۵۰ درصدی در این آزمون‌ها، نشانه ضعف نیست، بلکه انعکاس‌دهنده واقعی وضعیت یادگیری در جامعه دانش‌آموزی است.

به گزارش خبرگزاری آنا، محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، با اشاره به ماهیت آزمون‌های نهایی گفت: این آزمون‌ها برخلاف امتحانات متداول مدارس که بیشتر جنبه آموزشی و تمرینی دارند (ارزشیابی برای یادگیری)، ابزار‌هایی استاندارد برای سنجش میزان تحقق اهداف آموزشی مشخص و از پیش تعیین شده در سطوح مختلف شناختی هستند که طراحی آنها مبتنی بر اصول علمی سنجش و اندازه‌گیری صورت می‌گیرد که در آنها با بهره گیری از جدول هدف محتوا، سهم هر هدف و سرفصل آموزشی در ارزشیابی نهایی به صورت دقیق تعیین شده است.

وی افزود: در این چارچوب، سطح دشواری آزمون نیز طوری تنظیم می‌شود که طیف گسترده‌ای از توانمندی دانش آموزان را بسنجد؛ به گونه‌ای که نمره میانگین در چنین آزمونی معمولا نمایانگر میزان تحقق حدود پنجاه درصدی اهداف آموزشی است.

زارعی تأکید کرد: برخلاف برداشت عمومی، میانگین در میانه بازه نمرات (ده) برای آزمونی از این نوع، نه نشانه ضعف مطلق، بلکه نماینده‌ای از واقعیت توزیع سطوح یادگیری در جمعیت دانش آموزی است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان این که انتظار دستیابی به میانگین‌های بسیار بالا از چنین آزمون‌هایی، با فلسفه طراحی و رسالت آموزشی آنها همخوان نیست، گفت: تفسیر و تحلیل داده‌های حاصل از نتایج این آزمونها، صرفاً برای اهداف بازخوردی و برنامه‌ریزی آموزشی صورت می‌گیرد و به عنوان ابزاری تخصصی، در اختیار کارشناسان و سیاستگذاران آموزشی قرار می‌گیرد تا بتوانند با شناخت دقیق نقاط قوت و ضعف نظام آموزشی، تصمیمات اصلاحی مؤثرتری اتخاذ کنند.

زارعی خاطرنشان کرد: برخلاف برخی فضاسازی‌ها، این نتایج نه تنها ضعف نیست، بلکه فرصتی ارزشمند برای ارتقای کیفیت آموزش است، به شرط آنکه تحلیل آن به درستی انجام گیرد و بازخورد‌های لازم برای بهبود تدریس، طراحی محتوا، و توانمندسازی معلمان استخراج شود.

وی تصریح کرد: چنین نگاهی نه تنها به فهم دقیق‌تر وضعیت آموزشی کشور کمک می‌کند، بلکه مسیر تحول در راستای عدالت آموزشی را نیز هموارتر خواهد ساخت.

source

shakotardid.ir

توسط shakotardid.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *