در میان هیجان وصفناپذیری که برای بازی جی تی ای ۶ وجود دارد، ابری تیره از نگرانیهای فنی در حال شکلگیری است. گزارشهای اخیر و هشداردهنده از داغ شدن بیش از حد کنسول پلیاستیشن ۵ هنگام اجرای برخی بازیهای سنگین، بهخصوص Death Stranding 2، این سوال حیاتی را در ذهن میلیونها بازیکن در سراسر جهان ایجاد کرده است: آیا کنسول نسل نهمی سونی، توانایی رام کردن هیولای بعدی راکستار گیمز را دارد یا قرار است شاهد یک تجربه پر از سازش و مصالحه باشیم؟

نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه شاید برای بسیاری از بازیکنان یک استاندارد قابلقبول باشد، اما نگرانی اصلی، چیزهای دیگری است
همه چیز با انتشار گزارشهایی از سوی بازیکنان Death Stranding 2 آغاز شد. این بازی که به دلیل گرافیک چشمنواز و محیطهای پرجزئیاتش تحسین شده است، به نظر میرسد فشار غیرمنتظرهای بر سختافزار PS5 وارد میکند. بازیکنان متعددی اعلام کردهاند که کنسول آنها، حتی اگر کاملاً نو و تمیز باشد، هنگام باز کردن صفحه نقشه در بازی به شکل ناگهانی و شدیدی داغ میشود. صدای فنها به حداکثر میرسد و کنسول، پیام هشدار افزایش دما را نمایش میدهد. این مشکل، که به نظر میرسد ناشی از بار پردازشی سنگین برای نمایش اطلاعات نقشه است، نشاندهنده یک ضعف بالقوه در سیستم خنککننده یا توان پردازشی کنسول در مواجهه با جهشهای ناگهانی بار کاری است.
موضوع زمانی نگرانکنندهتر میشود که بدانیم این یک اتفاق جدید نیست. پیش از این، عناوین گرافیکی دیگری مانند Final Fantasy XVI و بازی مورد انتظار Black Myth: Wukong نیز به ایجاد مشکلات مشابه متهم شده بودند. این الگو نشان میدهد که با پیچیدهتر شدن بازیها، سختافزار فعلی ممکن است برای ارائه یک تجربه پایدار و بدون دغدغه، به مرزهای خود نزدیک شده باشد.
برای درک عمق این نگرانی، باید به سابقه و فلسفه توسعه در راکستار گیمز نگاه کنیم. این استودیو همواره به خلق دنیاهایی زنده، پویا و بینهایت پیچیده شهرت داشته است؛ دنیاهایی که قوانین فیزیک، هوش مصنوعی جمعیت و جزئیات محیطی در آنها، سختافزار زمان خود را به چالش میکشند.
GTA IV کنسول PS3 را به نفسنفس انداخت. Red Dead Redemption 2 با شبیهسازیهای بینظیر حیاتوحش و فیزیک پیچیدهاش، حتی روی کنسولهای نسل نهمی نیز با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا میشود. این الگو ثابت است: راکستار ابتدا چشمانداز خود را میسازد و سپس تلاش میکند آن را در قاب سختافزارهای موجود بگنجاند. با توجه به اینکه GTA 6 قرار است «جاهطلبانهترین» بازی تاریخ این شرکت باشد، انتظار میرود که فشار آن بر کنسول PS5 به مراتب بیشتر از هر بازی دیگری تا به امروز باشد.

شاید چرخه عمر هفتساله کنسولها، در برابر رشد نمایی پیچیدگی بازیهای ویدیویی، دیگر کارایی گذشته را نداشته باشد
بسیاری از تحلیلگران فنی معتقدند که مشکل اصلی، پردازنده گرافیکی (GPU) نیست، بلکه پردازنده مرکزی (CPU) کنسول است. پردازنده گرافیکی مسئول زیباییهای بصری بازی مانند بافتها، نورپردازی و وضوح تصویر است؛ اما این پردازنده مرکزی است که «مغز» بازی را مدیریت میکند: هوش مصنوعی هزاران شخصیت غیرقابلبازی (NPC) که هر یک زندگی خود را دارند، شبیهسازی ترافیک، قوانین فیزیک و تمام سیستمهای پیچیدهای که دنیای بازی را زنده و قابلباور میکنند.
به گفته ریچارد لدبتر از رسانه معتبر «دیجیتال فاندری»، حتی عرضه مدل قدرتمندتر PS5 Pro نیز ممکن است راهحل جادویی نباشد. مدل پرو، اگرچه پردازنده گرافیکی قویتری دارد، اما از همان پردازنده مرکزی نسخه استاندارد (یا نسخهای با اورکلاک جزئی) بهره میبرد. این یعنی حتی اگر PS5 Pro بتواند بازی را با رزولوشن 4K و جزئیات گرافیکی بالاتر رندر کند، مغز سیستم (CPU) همچنان برای مدیریت شبیهسازیهای پیچیده بازی با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه با چالش جدی روبهرو خواهد بود. در نتیجه، به احتمال زیاد، بازیکنان حتی روی مدل پرو نیز به نرخ فریم ۳۰ محدود خواهند شد.
نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه شاید برای بسیاری از بازیکنان یک استاندارد قابلقبول باشد، اما نگرانی اصلی، چیزهای دیگری است که ممکن است فدای حفظ همین نرخ فریم حداقلی شوند. آیا راکستار مجبور خواهد شد برای جلوگیری از داغ شدن کنسول و حفظ عملکرد، از تراکم جمعیت در شهر وایس سیتی بکاهد؟ آیا شاهد پدیدار شدن ناگهانی اشیاء و ماشینها در فاصله نزدیک (Pop-in) خواهیم بود؟ آیا کیفیت بافتها و وضوح تصویر به صورت داینامیک و مداوم کاهش پیدا میکند تا فشار از روی سختافزار برداشته شود؟
اینها سوالاتی است که تجربه کلی از جی تی ای ۶ را تعریف خواهند کرد. هشدار داغ شدن کنسول در Death Stranding 2، بیش از یک مشکل فنی ساده، یک زنگ خطر برای کل صنعت بازی است. این اتفاق نشان میدهد که شاید چرخه عمر هفتساله کنسولها، در برابر رشد نمایی پیچیدگی بازیهای ویدیویی، دیگر کارایی گذشته را نداشته باشد و بازیکنان باید خود را برای آیندهای پر از سازشهای فنی آماده کنند، مگر اینکه توسعهدهندگان راهی برای بهینهسازیهای معجزهآسا پیدا کنند.
منبع: hindustantimes
دوست داشتنیترین یوتیوبر گیمر ایران کیه؟ میزگیم با علیرکسا
source