امروزه فروش آنلاین به مهمترین روش تجارت تبدیل شده است و با افزایش رقابت در بازار دیجیتال، جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. جذب مشتری در فروش آنلاین، نیازمند استراتژیها و روشهایی است که بتواند با ایجاد تجربه خرید آسان، ارائه محتوای با کیفیت و خدمات مناسب شما را از رقبا پیش اندازد. به همین علت، در این مقاله به معرفی و بررسی چند روش موثر برای جذب مشتری در فروش آنلاین میپردازیم.
1. دستی به سر و روی سایت خود بکشید!
اولین کاری که باید انجام دهید این است که از خود بپرسید که آیا سایت شما جذاب است یا خیر؟ اگر طراحی سایت شما چشم مخاطب را جلب نکند، محصولات شما نیز جلب توجه نخواهند کرد؛ زیرا به طور معمول، یک کاربر فقط پس از 3 ثانیه از باز شدن سایت، تصمیم میگیرد که در سایت باقی بماند یا آن را ترک کند؛ بنابراین، اولین برداشت خیلی مهم است. علاوه بر این، کاربر شما باید برای خرید و پرداخت احساس امنیت کند. قرار دادن مجوزهای قانونی در سایت و ایجاد درگاه پرداخت امن از موارد ضروری برای سایت است.
همچنین لازم است روی محتوای سایت خود نیز کار کنید تا علاوه بر اینکه پاسخگوی سوالات و نیازهای مخاطبان باشد، بتواند با سئو (SEO) مناسب، رتبه شما را در گوگل ارتقا دهد.
2. شبکههای اجتماعی را جدی بگیرید
عجیب نیست اگر بگوییم که امروزه نقش شبکههای اجتماعی حتی از وبسایتهای فروشگاهی نیز بیشتر شده است. شبکههای اجتماعی یکی از کانالهایی است که به شما امکان تبلیغات رایگان میدهد و کلید موفقیت در آن نیز ارائه محتوای جذاب و خلاقانه است. اگر به این هدف دست یابید، یک کانال بازاریابی عالی و بدون هزینه مالی خواهید داشت. خوشبختانه امروزه بسیاری از شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، امکان اتصال به سایت و درگاه را نیز فراهم میکنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد امنیت این روش پرداخت روی این لینک کلیک کنید.
3. مشتری را راضی نگه دارید!
خدمات خوب به مشتری، عامل مهمی است که به شما کمک میکند تا کاربران زیادی را جذب کنید. به یاد داشته باشید که هیچ تبلیغی بهتر از مشتریان راضی نیست. تحقیقات نشان میدهد که 4۵ درصد از مصرفکنندگان، در صورتی که به سرعت به سوالات یا نگرانیهای آنها رسیدگی نشود، تراکنش آنلاین را رها می کنند. از لحاظ بازاریابی، یک مشتری ناراضی میتواند اثر بسیار بدی روی دیگران داشته باشد؛ به طوری که گفته میشود برای جبران اثر یک تجربه منفی، 12 تجربه مثبت لازم است.
۴. تحلیل و ارزیابی دادهها
تحلیل دادهها و رفتار کاربران برای بهبود استراتژیهای جذب مشتری، اهمیت زیادی دارد. با استفاده از ابزارهای آنالیز وب مانند Google Analytics، میتوانید الگوهای خرید، رفتار کاربران و اطلاعات سنی و جنسیت آنها را بررسی کنید. این دادهها به شما کمک میکنند نقاط قوت و ضعف استراتژیهای خود را شناسایی کرده و تصمیمات بهتری برای آینده بگیرید.
۵. ارائه کد تخفیف
تحقیقات نشان میدهد که 37 درصد از خریداران، غالبا قبل از خرید آنلاین به دنبال کد تخفیف میگردند؛ بنابراین، میتوانید از آن به عنوان یک قلاب برای جذب مشتری و متمایز شدن از دیگران استفاده کنید و مردم را تشویق نمایید که از فروشگاه آنلاین شما بازدید کنند. ارائه تخفیف میتواند به صورتهای زیر باشد:
- تخفیف درصدی روی چند یا همه محصولات
- ارسال کد تخفیف اختصاصی برای مشتریان قدیمی یا برای خرید اول
- فروش با زمان محدود مانند «3۰ درصد تخفیف برای 24 ساعت آینده»
- کف خرید برای ارسال رایگان مانند «با ۵۰۰ هزار تومان خرید، ارسال شما رایگان خواهد بود»
۶. شخصی سازی تجربه مشتری
روشهای زیادی برای شخصیسازی تجربه مشتری از سایت و شبکههای شما وجود دارد. استفاده از پنل پیامکی و ارسال پیامک با نام کاربر، توصیههای ویژه برای خرید محصول، کمپینهای ایمیلی و… میتواند کمک کند تا مشتری احساس قرابت بیشتری با شما نماید.
8. بهرهگیری از نظرات مشتریان
نظرات مثبت مشتریان میتواند به عنوان یک نوع تبلیغ طبیعی عمل کند. نمایش نظرات و امتیازات مشتریان در وبسایت، میتواند اعتماد مشتریان جدید را نیز جلب کند. بسیاری از سایتها و صفحات، نظرات مثبت کاربران را پین کرده و مورد بازنشر قرار میدهند.
۹. همکاری با صفحات مشابه و افراد مشهور
همکاری با افراد تاثیرگذار در صنعت و حرفه شما، میتواند به جذب مشتریان جدید کمک کند. افراد مشهور میتوانند محصولات شما را به مخاطبان خود معرفی کنند و از طریق بررسیها و نظرات خود باعث افزایش فروش و اعتبار شما شوند. این نوع تبلیغات میتواند تاثیر چشمگیری در شناخت برند و جلب مشتریان جدید داشته باشد.
۱۰. فعال کردن چت وبسایت
چت آنلاین یکی از ابزارهای موثر برای برقراری ارتباط با مشتریان است. با فعال کردن چت وبسایت میتوانید از مزایای زیر بهرهمند شوید:
- پاسخگویی سریع: مشتریان میتوانند بهسرعت سوالات خود را مطرح کنند و در کمترین زمان ممکن پاسخ دریافت نمایند که میتواند به کاهش نرخ رها کردن سبد خرید کمک کند.
- افزایش اعتماد: وجود امکان چت آنلاین نشان میدهد که برند شما به مشتریان خود اهمیت میدهد و آماده پاسخگویی به نیازهای آنها است.
- درک بهتر نیازهای مشتری: از طریق گفتگو با مشتریان، میتوانید نیازها، سوالات متداول و احساسات آنها را بهتر درک کنید و بر اساس آنها استراتژیهای بهتری تدوین کنید.
۱۱. آسان کردن پروسه خرید
سادهسازی فرآیند خرید یکی از عواملی است که میتواند تجربه مشتری را به طرز چشمگیری بهبود بخشد. برای این کار باید تعداد مراحل لازم برای خرید را کاهش دهید تا مشتریان بتوانند سریعتر خرید کنند. همچنین اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما برای دستگاههای موبایل نیز بهینه شده است و کاربران میتوانند به سادگی از طریق تلفنهای همراه خود خرید کنند.
به مشتریان این امکان را بدهید که بدون ایجاد حساب کاربری نیز خرید کنند؛ این ویژگی میتواند بهویژه برای افرادی که نمیخواهند مراحل ثبتنام را طی کنند، جذاب باشد.
۱۲. موقعیت مکانی خود را روی نقشههای آنلاین ثبت کنید
ثبت موقعیت مکانی کسب و کار شما بر روی نقشههای آنلاین (مانند Google Maps) میتواند کمک کند تا مشتریان به راحتی به شما مراجعه کرده و اطلاعات مربوط به زمانهای کاری و خدمات شما را بررسی کنند.
ثبت مکان روی نقشههای آنلاین نشاندهنده شفافیت و اعتبار برند شما است؛ زیرا مشتریان میتوانند با اطمینان بیشتری به برند شما اعتماد کنند. همچنین با ثبت موقعیت مکانی، شما میتوانید فروش حضوری خود را نیز افزایش دهید و با مشتریانی که در نزدیکی شما هستند، راحتتر ارتباط برقرار کنید.
نتیجه گیری
در عصر دیجیتال، جذب مشتری برای فروش آنلاین نیازمند استفاده از روشها و تکنیکهای متنوع و نوآورانه است. با بهرهگیری از تبلیغات هدفمند، سایت جذاب و استفاده از شبکهها اجتماعی میتوانید به جذب و حفظ مشتریان پرداخته و در بازار موفق عمل کنید. ایجاد ارتباط موثر با مشتریان، نه تنها رضایت آنها را افزایش میدهد، بلکه به ماندگاری مشتریان و برندینگ قوی شما کمک خواهد کرد. داشتن یک روش پرداخت امن، میتواند تا حدودی زیادی خیال مشتریان را از خرید از فروشگاه آنلاین شما مطمئن کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت پولام سر بزنید.
source