در روزهای پایانی ماه صفر، ارکستر سمفونیک تهران با اجرای اثری از بهزاد عبدی و همراهی خوانندگان موسیقی ایرانی و بازیگران توانست چرخ دهنده های اقتصاد هنر را کمی به حرکت در آورد.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران، در دهه های گذشته ماههای محرم و صفر خالی از کنسرت بود و هنرمندان عرصه موسیقی ۶۰ روز تمام بدون هیچ فعالیت صحنه ای روزگار هنری و اجتماعی شان را می گذراندند اما خوشبختانه طی سالهای اخیر این رویه با رویکرد و نگاه جدید مدیران هنری و موسیقی تغییر کرده و اجراهایی هر چند کم و البته متناسب با فضای اجتماعی و معنوی این ماهها برگزار می شود که در بسیاری موارد با استقبال بالایی هم روبرو می شود همانند اجرای اخیر ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت که توانست با همراهی گروهی از هنرمندان موسیقی ایرانی برای اجرای اثری از بهزاد عبدی با استقبال خوب مخاطبان روبرو شود . استقبالی که برای ارکستر سمفونیک تهران می تواند یک امتیاز محسوب شود چرا که در همه جای دنیا ارکسترهای سمفونیک مخاطبان خاصی برای خود دارند و فروش تمامی بلیت ها برای اجراهای آنان یعنی موفقیتی بزرگ که خوشبختانه ارکستر سمفونیک تهران در تازه ترین اجرای خود توانسته به این موفقیت دست یابد .
ارکستر سمفونیک تهران که توسط نصیر حیدریان رهبری می شود در اجرای خود اثری از بهزاد عبدی آهنگساز برجسته موسیقی ایران را با نام «نامیرا» اجرا کرد.
این اثر روایت موسیقایی حماسه کربلا و روح آزادگی بود که با بهرهگیری از قالب اوراتوریو و ارکستراسیون برای ارکستر بزرگ، گروه کر و گروه خوانندگان، به روایت موسیقایی آزادگی و جاودانگی عاشورا پرداخت.
کنسرت ارکستر سمفونیک تهران شاید یک اجرای مناسبتی به حساب بیاید اما در کلیت نقش موثری را در اقتصاد هنر ایفا کرد نقشی برای ادامه پویایی اقتصاد هنر . درست است که این اجراها به نسبت دیگر ماهها کمتر هستند اما بودنشان هر چند کم هم اجازه نمی دهد چرخ دنده های اقتصاد هنر از حرکت بایستد.
*تلفیق صدای موسیقی ایرانی با ارکستر سمفونیک تهران
در کنسرت کنونی ارکستر سمفونیک تهران تعدادی از خوانندگان موسیقی ایرانی در مقام خواننده کنار ارکستر ایستادند. البته این اولین تجربه ارکستر سمفونیک برای همراهی با خوانندگان موسیقی ایرانی نیست چرا که تا کنون چندین اجرای تلفیقی از این ارکستر و هنرمندان موسیقی ایرانی به صحنه رفته است و در این اجرا هم خوانندگانی چون وحید تاج، مجتبی عسگری، حسین علیشاپورو هادی فیضآبادی اثر بهزا عبدی را خواندند. تجربه ای که در اپرای عاشورا نیز رقم خورد.
*وقتی بازیگران تئاتر به کمک ارکستر آمدند
یکی از نکات بارز اجرای ارکستر سمفونیک تهران تلفیق موسیقی و نمایش بود هر چند که نمی شود اسم این اجرا را موسیقی-نمایش گذاشت اما حضور و اجرای بازیگرانی چون حسین میرزاییان ، بهناز نادری و محسن زرآبادیپور در این اجرا را می توان همکاری دو هنر نمایش و موسیقی کنار هم دانست.
در این اجرا بازیگران و خوانندگان موسیقی ایرانی نقش های گوناگونی را ایفا کردند به عنوان مثال وحید تاج در نقش راوی، حسین علیشاپور در نقش امام حسین (ع)، مجتبی عسگری در نقش حضرت عباس (ع) و حبیبابن مظاهر، هادی فیضآبادی در نقش حضرت علیاکبر (ع)، محمود صالحی در نقش حر، محسن زرآبادیپور در نقش شمر، حسین میرزاییان در نقش عمر سعد، بهناز نادری در نقش حضرت زینب(س) و سعید بحرالعلومی در نقش خولی در صحنه به اجرا پرداختند.
در واقع یک فعالیت هنری، دو هنر موسیقی و نمایش را درگیر کرد که بواسطه آن نیز اقتصاد هر دو هنر نیز به گردش درآمد.
source