طرفداری | بالاخره انتظارها به پایان رسید و Hollow Knight: Silksong در تاریخ ۴ سپتامبر منتشر شد، اما با هجوم میلیونها نفر از طرفداران، فروشگاههای دیجیتال روی پلتفرمهای PC، پلیاستیشن، ایکسباکس و نینتندو به زانو درآمدند. این اتفاق باعث شد بسیاری با خود بگویند: اگر «سیلکسانگ» توانست این فروشگاهها را از کار بیندازد، پس بازی GTA 6 چه بلایی سر آنها خواهد آورد؟
تنها چند ساعت پس از انتشار، «سیلکسانگ» بیش از نیم میلیون بازیکن را فقط در استیم جذب کرد و با هجوم ناگهانی این همه کاربر برای دانلود، پلتفرم از دسترس خارج شد. این تنها یک نمونه از مشکلاتی است که پیش آمد. حالا سؤال اینجاست: چه کاری میتوان انجام داد تا اطمینان حاصل کنیم که GTA 6 در زمان انتشار خود در ماه می آینده، زیرساخت اینترنت جهانی را به کلی مختل نکند؟
چه اتفاقی برای Hollow Knight: Silksong افتاد؟
بازی Hollow Knight: Silksong به سرعت به یک موفقیت بزرگ برای استودیو Team Cherry تبدیل شد و در عرض چند دقیقه، به صدر جدولهای فروش صعود کرد. در پلتفرم توییچ، این بازی حتی پیش از انتشار، بیش از ۳۰۰,۰۰۰ دنبال کننده داشت. تقاضا به قدری بالا بود که سرورهای احراز هویت سرویس Game Pass از کار افتادند.
این رویداد در واقع یک آزمایش استرس برای زیرساختهای دیجیتال بود و تا حدودی موفقیتآمیز محسوب میشود، زیرا یک آسیبپذیری جدی را در دنیای بازیهای دیجیتال که روز به روز بزرگتر میشود، نشان داد. این آسیبپذیری میتواند با انتشار عنوانی مانند GTA 6 کل سیستم را از کار بیندازد.
«سیلکسانگ» بدون هیچگونه پیشفروش، فقط با یک تریلر و با فاصله زمانی بسیار کم بین اعلام تاریخ انتشار و عرضه رسمی، وارد بازار شد. در مقابل، GTA 6 یکی از بزرگترین و پرمخاطبترین کمپینهای بازاریابی تاریخ را تجربه کرده است و اکنون به محور اصلی هر بحثی درباره آینده صنعت بازی تبدیل شده.
آیا ما در آستانه یک بحران هستیم؟
اتفاقی که برای «سیلکسانگ» افتاد، چیز جدیدی نیست. ما در سالهای اخیر شاهد نمونههای زیادی از این نوع مشکلات در عرضههای بزرگ بودهایم. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۸ وقتی Fallout 76 منتشر شد، اولین بازی آنلاین بتسدا با بیثباتی شدید سرورها مواجه بود. در سال ۲۰۱۹، با عرضه World of Warcraft: Classic، ترافیک غیرمنتظره سرورها باعث ایجاد صفهای دهها هزار نفری شد.
وقتی بلیزارد در سال ۲۰۲۲ مدل بازی Overwatch 2 را به رایگان تغییر داد، این تغییر با مشکلات شدید ناشی از فشار روی سرورها همراه بود. هر بار که در بازی Escape from Tarkov یک فصل جدید (Wipe) آغاز میشود، سرورها دچار اختلال شده و صفهای ورود در همه جا شکل میگیرد. در سال ۲۰۲۱ نیز، با انتشار Final Fantasy XIV: Endwalker، صفهای ورود به قدری طولانی شد که شرکت Square Enix مجبور شد موقتاً فروش بازی را متوقف کند.
اینها فقط چند نمونه هستند و میتوان گفت که این بازیها در مقایسه با Grand Theft Auto 6 ناچیز به شمار میآیند. پس ارائهدهندگان برای آمادگی جهت انتشار GTA 6 در می ۲۰۲۶ چه کارهایی میتوانند انجام دهند؟
- فعال کردن پیشدانلود و دسترسی مرحلهای: این کار میتواند فشار روی سرورها را در روز اول انتشار کاهش داده و از هجوم ناگهانی کاربران جلوگیری کند.
- سرمایهگذاری روی سرورهای ابری: استفاده از سرورهای منعطف ابری به آنها اجازه میدهد تا منابع خود را به راحتی در طول زمان انتشار افزایش یا کاهش دهند.
- ایجاد سیستمهای پشتیبان (Failover): وجود یک سیستم پشتیبان برای سرورها امکان انتقال بدون وقفه ترافیک را در صورت خرابی فراهم میکند.
- بهبود اطلاعرسانی: در هنگام وقوع مشکلات، باید ارتباط بهتری از طریق شبکههای اجتماعی و سایتهای وضعیت سرور با کاربران برقرار کنند.
بازی Hollow Knight: Silksong پیشنمایشی از اتفاقی بود که وقتی یک بازی بسیار مورد انتظار به صورت ناگهانی وارد بازار مشتاق میشود، رخ میدهد. این نگرانی وجود دارد که GTA 6 این وضعیت را ده برابر بدتر کند و ثبات پلتفرمهای دیجیتال را در سال آینده به خطر اندازد. برای کاربران عادی، کاری جز صبر و دیدن اینکه آیا راکستار، تیکتو و مدیران زیرساخت شبکه جهانی به اندازه کافی برای انتشار GTA 6 آماده شدهاند، از دست کسی بر نمیآید.
source