شرکت راکاستار اعلام کرد که میخواهد جی تی ای ۶ را در پاییز ۲۰۲۵ برای پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس/اس منتشر کند. با این حال هنوز خبری از تاریخ عرضه نسخه پی سی آن وجود ندارد. اما چرا شرکت راکاستار باید بزرگترین پلتفرم دنیا را انکار کند و به سراغ کنسولهای خانگی برود؟
عدم عرضه جی تی ای VI برای پی سی در روز عرضه به یکی از سوژههای مهم دنیای ویدیو گیم تبدیل شده است. با وجود اینکه میدانیم این بازی در پاییز ۲۰۲۵ برای کنسولهای نسل نهمی منتشر میشود، اما هنوز خبری از نسخه پی سی آن وجود ندارد. این در حالی است که پلتفرم پی سی در سالهای اخیر سران سونی و مایکروسافت را قانع کرده تا بازیهای انحصاری خود را روی آن منتشر کنند. این در حالی است که بازیهای انحصاری جزو معدود مواردی بودند که تفاوتها را میان پلی استیشن/ایکس باکس و رایانههای شخصی به وجود میآوردند.
اما حالا که خیل جمعیت به سمت پی سی میرود و حتی سونی با سیاستهای سخت گیرانه خود بازیهای انحصاری را برای پی سی در دسترس قرار میدهد، دقیقا شرکت راکاستار چه مشکلی دارد؟ البته پرونده جی تی ای ۶ اولین باری نیست که گیمرها و رسانهها را برای عدم عرضه بازیهای راکاستار برای کامپیوتر اذیت میکند. این شرکت بزرگ همیشه بازیهای خود را با یک فاصله چشمگیر در دسترس کاربران پی سی قرار میدهد و این تصمیم را به یک سنت تبدیل کرده است. در ادامه میتوانید فاصلهای که بین عرضه ابتدایی بازیهای راکاستار و انتشار آنها برای پی سی به وجود آمده را ببینید:
· جی تی ای ۳: بعد از هفت ماه
· جی تی ای وایس سیتی: بعد از هفت ماه
· جی تی ای سن آندریاس: بعد از هشت ماه
· بولی: بعد از دو سال
· جی تی ای ۴: بعد از ۷ ماه
· رد دد ردمپشن: بعد از ۱۴ سال و پنج ماه
· جی تی ای ۵: پس از یک سال و نیم
· رد دد ردمپشن ۲: بعد از یک سال
خب همانطور که میدانید توسعه پورت پی سی جی تی ای ۶ برای راکاستار کاری ندارد (البته نسبت به ساخت ویدیو گیمی به این بزرگی). از طرف دیگر کنسولها رسما یک سری پی سی شخصیسازی شده هستند. پس دلیل را باید در جای دیگری جست. تنها دلیلی که منطقی به نظر میرسد و میتوان به آن فکر کرد این است که راکاستار میخواهد بازی خود را دو دفعه به گیمرها بفروشد و نهایت پول ممکن را به دست آورد. اما این مسئله چگونه ممکن است؟
همه ما هر سلیقهای هم که داشته باشیم میدانیم جی تی ای ۶ رقیبی ندارد و به احتمال زیاد به بزرگترین بازی ویدیویی تاریخ تبدیل خواهد شد. پس مقاومت در مقابل تجربه نکردن آن تقریبا غیرممکن است. بسیاری از افراد صرفا دست به خرید کنسولهای نسل نهمی میزنند تا بتوانند GTA VI را خریده و به تجربه آن بپردازند (حتی اگر سابقه استفاده از کنسول را نداشته باشند). اما خب توجه داشته باشید که قدرت کنسولهای نسل نهمی (حتی پی اس فایو پرو) در حد پی سیهای میان رده-بالا رده نیست و کسی که رایانه شخصی قدرتمندی داشته باشد بدون شک دوباره دست به خرید آن خواهد زد. بدین ترتیب شرکت راکاستار بهطور کامل استفاده را از جامعه گیمرهای کنسولی میبرد و سپس به سمت پلتفرم کامپیوتر قدم بر میدارد.
البته قاعدتا دلایل متعدد دیگری وجود دارد که میتوانیم به آنها اشاره کنیم، ولی خب موضوعی که در موردش بحث کردیم کلیت قضیه را توجیه میکند. نظر شما در این باره چیست؟ دیدگاههای خود را با تیم بازار و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.
منبع: PCGamer
source